Recensie: The Knickerbocker All-Stars – Love Makes A Woman

The Knickerbocker All-Stars – Love Makes A Woman
Format: CD – Digital / Label: Jp Cadillac Records
Releasedatum: 24 september 2018

De “Knickerbocker” is een blueskroeg in Westerly, Rhode Island, waar al vanaf eind jaren ’60 jamsessies plaatsvinden, die meestal door leden van de band Roomful Of Blues, zoals Duke Robillard en Al Copley georganiseerd werden/worden.
J.P. Sheerar kwam in 2014 op het idee om het belang van de kroeg te documenteren door albums uit te brengen waarop muzikanten, die ooit in de kroeg speelden (of nog steeds spelen) rhythm & blues en soulklassiekers ten gehore konden brengen. Dat gebeurde voor het eerst met het album ‘Open Mic At The Knick’ in 2014, gevolgd door de albums ‘Go Back Home To The Blues’ (2015), ‘Texas Rhody Blues’ en dan nu het vierde album. En dat allemaal onder de bandnaam The Knickerbocker All-Stars.
Gezien het feit dat daar allemaal musici uit bands als Roomful Of Blues en The Duke Robillard Band in zitten zal het niet verbazen dat we hier te maken hebben met prima rhythm & blues en soul.

Dat begint gelijk al super swingend met Aretha Franklin’s So Soon waarin de ervaring van de muzikanten er direct vanaf spat. Een stuwende swingende soulkraker met de zeer soulvolle stem van Darcel Wilson en weelderige warme blazers in een haast Motown-achtige drive. Jackie Wilson’s klassieker Higher & Higher wordt geleid door de dwingend swingende drums met wederom Darcel Wilson als zangeres. In Etta James’ Good Rockin’ Daddy treedt de al net zo soulvolle zangeres Thornette Davis aan. Een rhythm & blues shuffle met krachtige blazers en een soepel swingende ritmesectie.
Op een album als dit mag een soulballad uiteraard niet ontbreken. En die volgt in de vorm van een cover van Little Willie John’s Talk To Me, Talk To Me, dat hier een lome jazzy versie krijgt met de intieme zwoele zang van Darcel Wilson en romige blazers. Ook in het hoekig swingende Love Makes A Woman (van Barbara Acklin) is Darcel Wilson te horen. Zij evenaart met gemak de vocale capaciteiten van Barbara Acklin, daarbij ondersteund door de warm swingende blazers. Go Girl! Is een nummer, dat ooit op een album van the Tri-Saxual Soul Champs stond. Een instrumentaal nummer, dat uitzinnig swingt, met blazers die al hun kwaliteiten uit de kast halen in een op volle snelheid swingende rocker. De cover vn het Etta James nummer Don’t Cry Baby is een zwoel schuifelende ballad met het jazzy stemgeluid van Thornetta Davis en de zwoele blazers. Ruth Brown’s Wild Wild Young Men is in een onweerstaanbare rockende versie te horen met bluesy zang van Darcel Wilson. Bonnie Raitt’s Nick Of Time heeft een ingetogen versie gekregen waarin Thornetta Davis het nummer een soort Gladys Knight-achtige warmte geeft.
Het album wordt funky afgesloten met een versie van de Aretha klassieker Since You’ve Been Gone met ontzettend soulvolle zang van Darcel Wilson.

Ik kan niet wachten op deel vijf want dit album is wederom een swingend feest van herkenning geworden!

01. So Soon