The Kentucky Headhunters – On Safari
Format: CD / Label: Plowboy
Releasedatum: 4 november 2016

Tekst: Fons Delemarre

In juni 2016 schreef ik een enthousiaste recensie over de cd ‘Meet Me In Bluesland’ van de Kentucky Headhunters with Johnnie Johnson. De Headhunters zijn vier wat oudere, tamelijk langharige en zeer langbakkebaarderige bluesrockers in de beste traditie van Lynyrd Skynyrd en de Georgia Satallites; Johnnie Johnson was jarenlang pianist van Chuck Berry. ‘Meet Me In Bluesland’ was de neerslag van een paar dagen lekker losjes spelen in de studio. Niet echt bedoeld om uit te brengen, is dat drie jaar na het overlijden van Johnson toch gedaan. Terecht, want het is een leuke cd. Nu hebben de Headhunters zich weer op hun oude vertrouwde muziekfort terug getrokken en is ‘On Safari’, hun twaalfde studioalbum, verschenen. Op dit album gaan alle sluizen open en is het weer van dik hout zaagt men zeer dikke planken. Gitaren gillen, zang knauwt en grauwt dat het een lieve lust heeft en het is fors beuken geblazen. Subtiliteit en met name dynamiek is ver te zoeken. Hard en fors is prima, maar vooral tegenover niet hard en niet fors. Jammer, wat mij betreft, zeker omdat de band op de vorige cd liet horen dat ze het (blues)rock- en het rock’n’roll-idioom goed onder knie hebben. De nummers op ‘On Safari’ klinken niet erg origineel, het zijn liedjes met voorspelbare schema’s en gitaarsolo’s. Deep South Blues Again, bijvoorbeeld, lijkt zelfs voor driekwart gebaseerd op het schema van Walkin’ The Dog. Ook de teksten zijn niet erg verrassend. Ik denk dat een goede producer méér uit deze band kan halen dan nu gebeurd is. Jammer, want de Kentucky Headhunters vormen al jaren een sympathieke, enthousiaste en energieke band en hebben een forse staat van dienst. De aardigste nummers zijn die waar fors gas terug genomen wordt en er wat meer country getinte dan Southern spierballenrock gemaakt wordt. Dat geldt zowel voor Lowdown Memphis Town Blues, God Loves A Rolling Stone als voor Rainbow Shine. De geest van Johnnie Johnson steekt nog even de kop op bij het Berry-achtige Jukebox Full Of Blues. Zelfs het instrumentale afsluitertje Governors Cup klinkt tussen al het muzikale geweld grappig en als een verademing.

01. Beaver Creek Mansion
02.Deep South Blues Again
03.I Am The Hunter