The Kate Lush Band – Headline
Format: CD / Label: Eigen Beheer
Releasedatum: 15 april 2019

Ondanks het feit, dat Dave Hole een gastoptreden doet is er met dit nieuwe album van The Kate Lush Band dus geen sprake van een keihard bluesrock of boogie album!

Deze zangeres uit Sydney, Australië, levert met haar derde album een album vol soulvolle rock af. Kate moet het niet hebben van een rauwe strot maar veel meer van een krachtige warme soulstem, die vaak aan de stem van Melissa Etheridge doet denken.

Haar band bestaat uit Matt Roberts (gitaar), Tim Wilson (bas), Tony Boyd (drums), Wes Harder (piano, orgel), Jason Bruce (saxofoon), Mike Raper (trombone) en Adrian Vale (trompet).

De soulvolle stem van Kate is gelijk goed te horen in Headline. Een nummer waarin soul en Americana prima bij elkaar passen in een mid-tempo nummer met soulvol pompende blazers. Een funky New Orleans wordt ingezet voor het hoekig groovende If You Don’t Like It met weergaloze blazers, een prima groovende piano, een gesmeerde ritmesectie en de krachtige warme stem van Kate.
Dan treedt Dave Hole aan met zijn slidegitaar in Jackson. Een broeierig pompend bluesy nummer waarin de overbekende Nathaniel Rateliff “stamp” weer opduikt. Dave Hole levert een gierende splijtende slidesolo af. Goodbye To The Rain is een ingetogen warm en soulvolle ballad waarin Kate’s stem tot volle wasdom komt. Een intiem soulnummer, dat vergelijkbaar is met het al even warme “Midnight Train To Georgia”. Daarna volgt de pittige funky rocker Rock That Won’t Roll met ingenieuze grooves. Een niet uitbundig gierende rocker maar wel een sfeervol mid-tempo rocker met een soulvolle begeleiding.
Dave Hole is weer te horen in de vrij rauwe groovende bluesrocker Weakness waarin Kate op een gegeven moment zingt “I always had a weakness for the guitar in your hand”. En dat moet je nou net niet tegen Dave Hole zeggen want hij spuugt er gelijk een loeihard gierende solo uit. De stem van Kate voelt zich, hoorbaar, als een vis in het water in het romig funkende You Already Knew met zijn hoekige grooves. Kate laat zich van haar meest intieme soulkant horen in de breekbare soulballad One Heart To Break.
Het bluesy, mid-tempo, How Will I Hold Out, heeft een sprankelend, haast Texas-achtig geluid waarna de broeierig swingende soul van Sanctuary het album afsluit.

Dit derde album van The Kate Lush Band is een zeer aangenaam en ook zeer soulvol album geworden, dat best wel eens bij een vrij groot publiek zou kunnen aanslaan.

01. Headline