The Jimmys

THE JIMMYS – Hot Dish
Format: CD/ Label: Brown Cow Productions
Release datum: 2015

Tekst: Filip Heidinga
‘Hot Dish’ is alweer het derde album van The Jimmys, en wat voor album. Ik zeg dit niet snel maar jeetje wat een lekker album. Jimmy Voegeli (zang en keyboards) en zijn band bestaande uit: Perry Weber (gitaar), Mauro Magellan (drum), Johnny Wartenweiler (bas), Darren Sterud (trombone en zang), Pete Ross (saxofoon), Mike Boman (trompet) begonnen in 2008 en toeren sindsdien door Amerika. Als ze niet aan het toeren zijn werkt Jimmy Voegeli op de boerderij die al 5 generaties van zijn familie is.
Het album ‘Hot Dish’ begint meteen goed met het nummer Lose That Woman. Een swingend up-tempo nummer die meteen de toon zet voor de rest van het album. The Jimmys zijn klaar om er een feest van te maken. You Say You Will begint met alleen drums maar al snel komen de andere bandleden er ook bij en klinkt meteen het volle geluid van de band bestaande uit zeven leden. Freight Train is vervolgens een echt lekker blues nummer, en gaat op het einde van het album nog een keer in reprise. Het is echt zo’n nummer die nog enige tijd in je hoofd blijft hangen, en dat is absoluut geen straf. I Wonder is een heerlijk swing nummer, en laat meteen horen hoe veelzijdig deze band is. Rhythm & Blues, Swing, Funk, Soul en Boogie: op dit album komt het allemaal voorbij en elk bandlid krijgt de tijd om te laten horen wat hij kan. Je kan even tot rust komen tijdens het instrumentale Funk Schway en het daarop volgende What Gives. Even rustig luisteren naar de muziek na een paar nummers waarbij je niet stil kan blijven zitten. Het tweede instrumentale nummer van het album Jacqui Juice voert het tempo weer iets op en lijkt op het eerdere Freight Train. What Chur Doin’ is een mooi soul nummer waarbij de gitaar dit keer de boventoon voert. Wrecking Ball begint rustig maar binnen een minuut hoor je weer de volledige band inclusief achtergrond zangeressen. En probeer dan maar eens stil te blijven zitten, het is mij niet gelukt. Tijdens Saddest Man is Jimmy Voegeli’s beurt om te schitteren met prachtig piano spel en een mooie songtekst. She’s Wild is weer een echt feestnummer en wederom onmogelijk om stil te blijven zitten.

Kortom: Dit album is het medicijn tegen een winterdip. Hopelijk heeft Jimmy een goede opvolger voor zijn boerderij want een Europese festival tour zal geweldig zijn. Live moet deze band voor een groot feest zorgen.

01. Lose That Woman
02. You Say You Will
03. Freight Train