Recensie: The Hoodoo Tones – Here To Stay

The Hoodoo Tones – Here To Stay
Format: CD / Label: Rhythm Bomb Records
Releasedatum: 26 september 2018

Het is mij weer gebeurd! Wederom ben ik na het beluisteren van een release van het Rhythm Bomb label compleet omvergeblazen. Gek is dat eigenlijk niet want dit label staat altijd garant voor wilde en swingende rockabilly, die af en toe met de blues vermengd wordt.
Dit keer overkwam het mij bij het nieuwe album van het rockabilly trio The Hoodoo Tones uit Lille, Frankrijk. Een trio, dat bestaat uit Kevin op zang en gitaar, Ben op de double bass en Julien op de drums.

Getuige het openingsnummer van het album, Here To Stay, zijn we voorlopig nog niet van ze af want ze blijven nog even. En dat is maar goed ook want dit is een spetterende, wilde en vooral rauwe rockabilly track. Het trio heeft in Kevin een prima rauwe zanger die ook nog eens de nodige priemende gitaarlicks op ons los laat, ondersteund door een meedogenloos rockende ritmesectie. Remorses is een loom boppend nummer, in een Stray Cats-achtige stijl met hard en bluesy gitaarwerk. In Hair duikt een hoog countrygehalte op waardoor je al gauw uitkomt op de vroege opnames van het Sun label. Kevin steelt de show met zijn hard twangende Duane Eddy gitaar.
Do It For The Road klinkt bij vlagen als een opgevoerde rockabilly uitvoering van Fleetwood Mac’s “Oh Well”. Een stomende swinger waar de vonken vanaf knallen. Colorful Birth Of Rock ‘n’ Roll is een bluesy voortboppend rockabilly nummer over de geboorte van de rock & roll. Het gas gaat los in de breekbare ballad Far From Me met Kevin’s gevoelige warme gitaar en zijn rol als rock & roll crooner. Daarna gaat het gas er weer vol op in Rink Rage, een donderende mix van rock & roll en surf met messcherp snijdend gitaarwerk en furieuze rauwe zang. De kletterende double bass van Ben houdt het tempo hoog in het loom boppende The Hunter. Ernie The Virgin is een lomp swingend rockabilly nummer met superzware twanggitaar waarna Buddy Holly invloeden opduiken in het onweerstaanbaar swingende My Babe.
De afsluiter Suicide Boogie is echt bizar. Onder het motto van “Ja gezellig, laten we vanavond eens lekker aan de Suicide Boogie gaan!” levert het trio een gemeen rockend nummer af.

Wederom een klasse band uit de toch al zo volle Rhythm Bomb catalogus.

01. Here To Stay