The Hillbilly Moon Explosion – The Sparky Sessions
Format: CD /
Label: Jungle Records
Releasedatum: 29 maart 2019

Stel je de volgende scene eens voor: Een kauwgomballen blazend Lolita meisje wordt, al heupwiegend, achtervolgd door een kwijlende, grommende “enge man”. Het meisje is bang maar vindt het eigenlijk ook wel een beetje spannend.

Dit beeld blijft je op dit album van de Zwitserse band The Hillbilly Moon Explosion achtervolgen. En eigenlijk klopt de term “Zwitserse” band ook niet echt want de band bestaat uit de Britten Oliver Baroni (double bass, gitaar, bas) en Duncan James (gitaar, sitar), de Fransman Sylvain Petite (drums) en de Italiaanse-Zwitserse Emanuela Hutter (zang, gitaar).

Dit is alweer hun negende album en het is een speciaal album geworden. Een duetalbum namelijk maar dan wel één van het bizarre soort. Emanuela zingt namelijk in alle nummers van dit album een duet met Mark Phillips (van de psychobilly band Demented Are Go).
En dat is zowel bizar als “te gek” te noemen want er zit een enorm verschil in de twee stemmen. Emanuela klinkt kittig, fel en lieflijk en Mark klinkt als een uit de hand gelopen mengsel van Tom Waits, Lemmy, Paolo Conte en Serhat, de non-zanger van de Eurovisie Songfestival deelnemer van Sam Marino dit jaar.

Het eerste duet is te horen in Broken Love. Een dreunende en zeer woeste garagerocker waarin het duo echt als “The Beauty And The Beast” betiteld kan worden. Dan volgt Queen Of Hearts, een zacht deinend countrynummer met een warm twangende gitaar. De sensuele fluisterzang van Emanuela en de grommende Paolo Conte zang van Mark passen hier perfect bij elkaar.
Na een blaartrekkend gitaarintro opent de broeierige boogie Stumble Through The Darkness waarin Mark zich al grommend als een soort John Lee Hooker kan uitleven terwijl Emanuela voor de creepy achtergrondzang tekent. Obsession is een staccato pompend garagerock nummer, dat klinkt alsof Lemmy is toegetreden tot the B-52’s met een uiterst merkwaardig maar ook aantrekkelijk gevolg.
Baby I Love You is een cover van het Ronettes nummer en is gewoonweg hilarisch. Mark klinkt als de enge man, die al kwijlend zijn liefde voor een meisje uit een lieftallige meidengroep uit gromt en dat klinkt nog lekker ook! Teddy Boy Flick Knife Rock ‘n’ Roll is een messcherpe cover van een Crazy Cavan & The Rhythm Rockers nummer waarin Mark al gorgelend op zijn plek lijkt.
Mark geeft de term “romantisch nummer” in de cover van Frankie Valli & the Four Seasons’ Can’t Take My Eyes Of You een geheel nieuwe dimensie. Hij klinkt hier als een enge geile beer en gaat in het refrein helemaal uit z’n sterretje.
Northern Crown is een intiem wiegende ballad met lieflijke zang van Emanuela waar Mark zich, op zijn Paolo Conte-best, bij voegt. Alsof dit album nog niet vreemd genoeg was volgt er daarna een ska cover van de klassieker Jackson, o.a. bekend van Nancy Sinatra en Lee Hazlewood. Hier klinkt het als een Madness nummer, hetgeen de feestvreugde er trouwens niet minder op maakt.
Na de dreigende psychobilly van Black Ghost sluiten Emanuela en Mark het album af met de intieme rockabilly van My Love For Evermore, dat een naargeestige murderballad blijkt te zijn.

Een zeer merkwaardig en daardoor ook uitstekend album met een vocale mix, die eerst onmogelijk leek te zijn maar die prima werkt!!!

01. Broken Love