Recensie: The High Line Riders – Walking Home

The High Line Riders – Walking Home
Format: CD – Vinyl – Digital / Label: Split Rock Records
Releasedatum: 9 maart 2018

Binnen de rootsrock/Americana kringen is de band The High Line Riders al een redelijk gevestigde naam. Deze band uit New York City debuteerde in 1997 en heeft er even over gedaan om met dit nieuwe album te komen.
De band bestaat uit Ed Pettersen (zang, gitaar), Peter Abbott (drums), Mike Bailey (drums), Gary Goodlow (gitaar), Kevin Hornback (bas), Adam Schmitt (pedal steelgitaar, gitaar, horns) en Catherine Marx (toesten). Hun rootsrock heeft, waarschijnlijk door hun New Yorkse afkomst, een toch iets steviger rockend geluid dan de meeste rootsrock albums.

Luister maar eens naar de opener One More Tomorrow, dat opent met een vervormd zoemende gitaar en doorgaat als een losjes groovende rocker in een stijl die richting de Bottle Rockets gaat. De zang van Ed Pettersen vertoont hierbij Michael Stipes-achtige trekjes. Het tempo gaat naar beneden in in de rootsrock ballad A Long Hard Fall waarin een heerlijk loom countryrock geluid zit, melancholiek a la The Jayhawks. In de deinende countryrocker Maureen schijnt Ed Pettersen de ukelele te bespelen. Dat instrument is echter nauwelijks hoorbaar wat niet geldt voor die heerlijk huilende steelgitaar. In de mid-tempo rootsrocker Every Time I See Your Face komen zowel R.E.M. als Bottle Rockets invloeden voorbij. Een luchtig, aanstekelijk en hitgevoelig (?) nummer. Singer-songwriter Garrison Starr is als gastzangeres aanwezig in het Tom Petty achtige-There’s People Out There. Een nummer waarvan je, als je de tekst goed beluistert, spontaan pleinvrees krijgt. Danny Flowers is hier trouwens ook nog te gast op zijn slidegitaar. In Walking Home is de Noorse singer-songwriter Ida Jenshus te gast. Een lome countryrock ballad waarin de huilende steelgitaar vanzelfsprekend een voorname rol speelt. Dit vocale duet heeft dezelfde klasse als de duetten van Gram Parsons met Emmylou Harris.
Our Little Secret is een rocker met een brandend Neil Young-achtig gitaargeluid. De soulvolle achtergrondzang van Kira Small en Marcia Ware speelt een belangrijke rol in dit dreigende nummer. Garrison Starr treedt nogmaals aan in The Saddest Girl In The World. Ondanks deze titel heeft dit nummer een vrij opgewekt geluid. Nog een gast. Freedy Johnston is als achtergrondzanger te horen in de pittige rocker It Hurts To Ask, dat een geluid heeft dat aan de tijden van Crazy Horse doet denklen.
Na de lome rootsrock van Another Bad Goodbye en de luie countryrock ballad I’m Not The Man She Thinks I Am wordt het album afgesloten met de singalong rootsrocker Goin’ Home waarin flink wat hillbilly invloeden verwerkt zitten.

Hier moeten we gewoon niet moeilijk over doen! Dit is een absolute aanrader voor elke rootsrock/Americana fan.

01. One More Tomorrow
02. A Long Hard Fall