Recensie: The Grand East – Movano Camerata

the-grand-east-movano-camerata

The Grand East – Movano Camerata
Format: CD – LP / Label: Goomah Music
Releasedatum: 23 september 2016

Tekst: Jan Hogenberg

De sixties-seventies revival duurt al een tijdje en wordt vooralsnog aangevoerd door veel buitenlandse acts, lees Amerika, die elkaar nadoen om deze “Classic Rock” periode te prevaleren boven al dat synthesizer gedoe van de laatste jaren. Deze hergeboorte zien we om de zoveel jaar terug, echter in deze mate als de laatste 2 jaar niet. Vele bands ontpoppen zich als een ware revival band, maar wat vooral opvalt dat vanuit ons eigen kikkerlandje er toch serieuze bedreigingen komen die de classic rock periode nog beter uit de verf laten komen dan onze Amerikaanse helden. Voorbeeld vanuit eigen land is natuurlijk DeWolff die al lange tijd de hippie tijd zijn ingedoken.

Als volkomen nieuwe band, niet dus bleek later, komt The Grand East uit het verre Oosten (Goor en omstreken) opeens hun kop boven het maaiveld uitsteken. En niet zomaar. Met een geweldig debuut, ‘Movano Camerata’. The Grand East neemt je vanaf albumopener Kiss The Devil tot en met afsluiter Walk Those Pretty Legs mee op een treinreis van hun muzikale droom vol rock ‘n soul. Voorop de trein zit zanger Arthur Akkermans als predikant ons de levenslessen in dichtvorm uit te dragen. De trein gaan non-stop door het platteland met allerlei pluimage aan boord richting alle werelddelen. Dit gaat meestal als een denderende, dreigende trein die niet te stoppen is maar soms ook als klein boemeltreintje.

Alle bandleden zijn gezegend met een fantastische muzikaliteit. Opleiding hiervoor hebben ze niet genoten. Maar blijkens dit album interesseert dat ook niemand, want wat een prachtige muziek hebben deze vijf jongemannen gemaakt. Zoals reeds genoemd vinden deze jongens hun muzikale voorliefde ook in bands van het verleden maar bij het beluisteren van dit album kan ik eigenlijk maar een band noemen die hofleverancier qua inspiratie is geweest, The Doors! Het Hammond-orgel neemt in elke song een hoofdrol in en zorgt samen met de rest van de band voor een ware reis “Back to the sixties/seventies”.

The Grand East is niet helemaal nieuw blijkt. Want deze heren hebben al een hele reeks podia afgestruind de afgelopen jaren. Optredens tijdens Zwarte Cross, Eurosonic en Ribs & Blues hebben voor denderde ervaringen gezorgd, echter onder een andere naam, nl. Texas Radio. Waarom deze naamsverandering, mij niet bekend, wellicht door teveel associatie met country?? De huidige Popronde zal voor de nieuwe naam een prima gelegenheid zijn om deze flink uit te dragen.

Samen met Mischa den Haring (T-99) en Remko Schouten, beide verantwoordelijk voor een voortreffelijke mix van de opnames, heeft The Grand East een plaat gemaakt die van wereldklasse is. Deze wereldklasse is bijna on-Nederlands, zo goed. Dit album is wat mij betreft nu al een klassieker. De festival-programmeurs zullen er goed aan doen om The Grand East nu al vast te leggen want dit gaat voor een waar festijn zorgen in die festival-tent.

Onlangs hebben ze een eigen feestje gehad in de Sugarfactory waar ze met bussen vol vanuit het Twentse richting Amsterdam trokken. Hier was namelijk de release-party gepland voor een groot publiek en natuurlijk veel genodigden.

Een collega recensent in het blad Oor schreef het al, blind aanschaffen. Ik ben het helemaal met hem eens. Binnenkort treden de heren bijna in elke grote stad in Nederland op dus je kunt ze nu waarschijnlijk nog van dichtbij zien en horen. Gaat dit zien!

01. Kiss The Devil
02. Rabbits & Children
03. Frogs