The Good, The Bad And The Blues – The Good, The Bad And The Blues
Format: CD – Digital / Label: Third Street Cigar Records
Releasedatum: 22 januari 2019

Een band, die in 2014 semi-finalist en in 2015 finalist was in de IBS (International Blues Society) moet toch behoorlijk wat in zijn mars hebben. En dat klopt inderdaad want met The Good, The Bad And The Blues hebben we er weer een heerlijke band bij! Het gaat hier niet om een blues band pur sang maar wel een band die de blues vermengt met een flinke hoeveelheid soul, af en toe aangedikt met een klodder funk.

De band komt uit Detroit en bestaat uit Aayan Naim (zang, gitaar), B.J. Love (Hammond B3, piano), Gordon Henry (bas) en Mike Darby (drums). Allemaal klasse muzikanten! Aayan beschikt over een super soulvolle stem en zijn gitaarspel klinkt het ene moment hard en snerpend en het andere moment warm en jazzy. Bassist Gordon Henry is een avontuurlijk groovende muzikant, bijgestaan door de losjes groovende drums van Mike Darby. Tel daar dan nog de soulvolle Hammond B3 klanken van B.J. Love bij op en je hebt een heerlijke soulblues band.

De mannen beginnen met de uiterst soulvolle bluesshuffle Kind Of Girl. Een nummer, dat voorzien is van warme blazers en een lome sougroove waarin Aayan’s zang floreert. Searchin’ is daarna een warm groovend soulblues nummer in de beste Robert Cray traditie. Een nummer met een warm intiem geluid, sprankelend gitaarwerk, warme orgelklanken en prima doorleefde zang.
Van I’ve Been Down word je absoluut niet “down” want het gaat hier om een sprankelend groovende soulblues met swingende blazers en een onweerstaanbare zonnige groove.
Natuurlijk moet er ook een soulballad op een album als dit en die komt dan ook in de vorm van het klasse nummer Till You Come Home. Een intiem nummer met een warm zoemende bas en romig gitaarspel. In te delen in dezelfde categorie als “Rainy Night In Georgia”.
De funk is overduidelijk aanwezig in het vet groovende Blindog met priemend gitaarwerk en een Boneshakers-achtig geluid. Can I Change My Mind is een zonnige warme soulblues en is een cover van de 70’s soulzanger Tyrone Davis. Van diezelfde Davis wordt nog een nummer gecoverd, namelijk Turn Back The Hands Of Time waarin het 70’s soulvuur wederom volop brandt.
Do Do Do Do gaat op dezelfde soulvoet verder maar dan meer richting het geluid van Sam Cooke, vermengd met de soulblues van Robert Cray en ondersteund door Motown-achtige achtergrondzang. In I Keep Holding On wordt een moderne draai aan het 70’s soulgeluid gegeven door er een soulblues injectie aan toe te voegen met soulvolle, haast gospel-achtige achtergrondzang.
It’s Raining is een slowblues met een zeer hoog soulgehalte verpakt in een warm, intiem geluid met hoofdrollen voor het warm galmende gitaargeluid en het zwevende orgel. Daarna komt de lome funky soulblues van Got That Kind Of Love voorbij met funky snerpend wah-wah gitaarwerk en een Robert Cray-achtig geluid.
De afsluiter komt in de vorm van de intieme akoestische blues van Ain’t Nothing Like The Blues.

Dit album is een absolute aanrader voor iedereen die gek is op soulblues of die het 70’s soulgeluid nog niet vergeten is.

01. Kind Of Girl