Recensie: The Fabulous Murray Brothers – Sing It Chap!

The Fabulous Murray Brothers – Sing It Chap!
Format: CD – Digital / Label: Emerald Hill Records
Releasedatum: 20 januari 2018

Je hebt van die albums, waarop een aantal zeer aangename nummers staat en ook een aantal die niet blijven hangen. In deze categorie past het nieuwe album van de Nieuw-Zeelandse band The Murray Brothers. Je raadt het al, een band die geformeerd is rond de broers Warwick en Stafford Murray, beiden zanger en gitarist, bijgestaan door Aaron Nonoa op de bas en Mark Thomas op drums. De band bestaat al zo’n 25 jaar en houdt zich vooral bezig met Brits aandoende bluesrock.

De meeste nummers hebben een funky geluid zoals het lome Sweetheart waarin ook nog eens een jaren ’60 psychedelisch Britpop geluid zit (met name in de zang). Ook Blow This Smoke Away is zo’n loom funky nummer waarin het jaren 80 geluid van Eric Clapton in terug te horen is.
Downunder is een funky bluesrocker met priemende harmonica en vreemde boerse achtergrondzang. Daardoor wil het nummer ook niet vlamvatten. De achtergrondzang zorgt wel voor wat meer problemen op dit album. Zo begint Selfish Eyes met a capella zang om door te gaan als een ballad waarin wat Southern rock invloeden zitten. De achtergrondzang is hier veel te overdadig. De Britse invloed is op dit album te horen in een aantal Bad Company-achtige rockers zoals in het folkie Halfway To Sacramento, een loom groovend nummer.
De nummers, die niet zo blijven hangen zijn Bowdown Hop, dat begint met een Oosterse melodie en dan overgaat in een soort hillbilly-achtig nummer waarin ook wat Southern rock elementen zitten. Leuk voor in een kroeg wellicht maar dit nummer deed mij vrij weinig en dat geldt ook voor de opener van dit album , Sing It Chap!. Dit nummer is gewoon het nummer “Come On In” van The Blues Band maar dan voorzien van een andere tekst. Ondanks het prima scheurende harmonicawerk zie ik het nut niet in van dit nummer.

Na beluistering van het hele album kwam ik tot de conclusie dat deze band het waarschijnlijk prima doet in een kleine zweterige club maar op dit album weten de broers mij nog niet helemaal te overtuigen.

01. Sing It Chap!
02. Sweetheart
03. I Want You To Want Me