Recensie: The Dirty Mojo Blues Band – Made Cents At The Time

The Dirty Mojo Blues Band – Made Cents At The Time
Releasedatum: 17 januari 2017

Tekst:Daan Sindelka

Uit Williamsport, Pennsylvania komen een vader en zoon die luisteren naar de namen Gary en Shawn Strickland. Ze noemen zich Dirty (Shawn) en Mojo (Gary) en de een speelt bluesharp (zoon Shawn) en de ander gitaar (papa Gary). Zingen kunnen ze allebei en samen met hun bluesband touren ze al sinds 2009 langs lokale clubs en festivals en vervullen ze de harten van menig liefhebber van pure blues. En toch is het pas in 2017 dat The Dirty Mojo Blues Band een eerste album uitbrengt.

Elf originele tracks bevat ‘Made Cents At The Time’, en om de spanning niet te lang vast te houden; het is goed. Alle benodigde ingrediënten voor een sterke bluesplaat zijn aanwezig; de stem van Shawn is rauw en zwart en doet de luisteraar verlangen naar whiskey en sigaren, zijn mondharmonica neemt ons mee naar Chicago en de gitaren van vader Gary en Al Mack vullen de instrumentale intermezzo’s met gevoel. Gastmuzikant Greg Burgess doet ons op zijn toetsen wanen in de honky tonks en ook op de ritmesectie valt niets aan te merken.

Snelle en wat langzamere nummers wisselen elkaar aangenaam af maar in het hoge tempo is de band echt op zijn best; Morrow County Jail en de titeltrack van het album zijn absoluut twee van de hoogtepunten. De arrangementen zijn perfect en de verschillende instrumenten sluiten naadloos op elkaar aan en, ondanks het feit dat dit dus een debuutalbum is, is te merken dat de muzikanten al even met elkaar optrekken. Een dosis gezonde humor ontbreekt ook niet; de lyrics van de hand van Shawn Strickland bevatten geestige frasen zoals in Too Much Alcohol.

De band laat zich doorgaans aankondigen als ‘a guitar and harmonica-driven blues rock band’ wat op zich waar is maar waar ze zichzelf toch eigenlijk ook wel wat te kort mee doen – ze zijn ontegenzeglijk meer dan dat.

Als muziekliefhebber geconfronteerd worden met een cd van een onbekende groep muzikanten en vervolgens vanaf moment één kunnen genieten, is een prachtig iets. Op ‘Made Cents At The Time’ van The Dirty Mojo Blues Band is dit waarlijk het geval!

01. Thin Ice
02. Too Much Alcohol
03. That’s Alright