The Devil And The Almighty Blues – Tre
Format: CD – Digital / Label: Blues For The Red Sun Records
Releasedatum: 29 maart 2019

Als ik dingen begin te roepen als “langzaam, hard, massief en 70’s” is de kans groot dat jullie in koor “Stoner Rock!!!” terugroepen. En in het geval van de Noorse band The Devil & The Almighty Blues hebben jullie meer dan gelijk.
Deze band uit Oslo bestaat uit zanger Arnt O. Andersen, gitaristen Petter Svee en Torgeir Waldemar Engen, bassist Kim Skaug en drummer Kenneth Simonsen.

Hun derde album weet het voor elkaar te krijgen dat je, naarmate het album vordert, gevangen raakt in een zware Noorse rocktrance.

Dat begint gelijk al met de trage schroeiende gitaarriffs in het intro van Salt The Earth. Langzaamaan word je bedwelmd en merk je dat het geluid langzaam, maar zeker, steeds massiever wordt. Het is dan wachten op een uitbarsting en die komt dan ook in de vorm van logge massieve grooves waarin het donkere geluid van Black Sabbath hand in hand gaat met het meer bluesrock georiënteerde geluid van bijvoorbeeld Mountain. Halverwege schakelt de band over op een breekbaar slepende melodie en werkt naar een indrukwekkende zoemende psychedelische climax toe in dit ruim twaalf minuten lange rocktrance nummer.
De Indiaanse rituele klanken in One For Sorrow voeren de betovering nog meer op. Een log zoemend nummer met hetzelfde geluid als het voorafgaande nummer. Halverwege loopt het tempo iets op met smerige Stooges-achtige gitaarriffs en een snijdende gitaarsolo. In Lay Down gaat de band op een logge lichtfunky toer met een melodie waarin stukjes “War Pigs” (Black Sabbath) verstopt lijken te zitten. Dit nummer pakt je, zwaar zoemend, helemaal in!
De volgende trage bedwelmende song dient zich aan met Heart Of The Mountain. Een nummer, dat zich al zoemend je oren binnen sleept en zich steeds massiever beukend over je hele lichaam verspreidt. Om je even adem te laten halen wordt de bezwering even verbroken voor het, voor hun doen, iets luchtiger groovende No Man’s Land. Hierin worden de zwaar zoemende grooves afgewisseld met sprankelend gitaarwerk.
Het intro van afsluiter Time Ruins Everything heeft iets weg van het rustige gedeelte van “Oh Well” van Fleetwood Mac. Natuurlijk vallen de massieve zoemende riffs daarna al snel weer in.

Dit derde album van The Devil & The Almighty Blues is traag, hard en zeer verslavend!

01. Salt The Earth