Recensie: The Delta Saints – Monte Vista

The Delta Saints – Monte Vista
Format: CD – LP – Digital / Label: Eigen Beheer
Releasedatum: 28 april 2017

Tekst: Martijn Wesseling

Dat Nashville, Tennessee een walhalla is voor country liefhebbers moge duidelijk zijn. De laatste jaren blijkt het echter ook een zeer fijne plek voor liefhebbers van blues, southern en rock. Kings of Leon, Allison Moshart, JEFF the Brotherhood, Paramore, The Black Keys en Jack White. Een bescheiden lijstje artiesten die of begonnen zijn in Nashville of er later naar verhuisd zijn. De laatstgenoemde heeft in 2009 een tweede filiaal van zijn Third Man Records geopend in Nashville.

The Delta Saints zijn in 2007 opgericht in deze muzikale stad en vertonen veel gelijkenissen met enkele van bovengenoemde bands (waarbij eigenlijk alleen Paramore wat buiten de boot valt). De laatste jaren zijn ze echter geëvolueerd tot een band met een geheel eigen geluid.

Wie de debuutplaat beluistert en vervolgens deze zou bijna denken dat het een totaal andere band is. Gedeeltelijk is dit zo, aangezien er een aantal leden zijn vervangen. Daarnaast is de harmonica vervangen voor een keyboard. De band werd lang omschreven als een “swamp-boogie-dirty-rock” band of zoals ze het zelf zeiden “Bourbon-Fueled Bayou-Rock”. Deze omschrijving past niet meer bij het huidige geluid.

Natuurlijk staan er nog steeds heerlijke stampers op het album. Luister bijvoorbeeld maar eens naar Burning Wheels, een erg fijn rock ’n roll nummer. Het nummer roept allerlei herinneringen op aan het beste werk van onder andere The Black Crowes, The Stone Foxes en Lynyrd Skynyrd. Het is onmogelijk om stil te blijven zitten.

Het nummer Crows geeft echter een hele andere kant van de band prijs. Hierbij is de swamp en de boogie ver te zoeken en vervangen voor een meer indie rock-achtig geluid. Zeker niet minder mooi, maar wel wat minder dansbaar.

Tijdens live optredens spelen de heren een cover van The Man Who Sold The World en tijdens een optreden in Paradiso bekende de zanger dat hij altijd gedacht heeft dat dit nummer van Nirvana was. Na het overlijden van David Bowie heeft hij ziet verdiept in de muziek en dit heeft uiteindelijk geresulteerd in een eerbetoon. Het nummer Space Men gaat over Bowie en is een prachtig meeslepend en intens liedje. Waarbij zeker ook de mooie zang van Ben Ringel zorgt voor kippenvel momenten.

Het album is enorm gevarieerd en tegelijkertijd een eenheid. The Delta Saints zetten de doorontwikkeling door en zoeken nog meer de grenzen van hun geluid op. Ik verwacht dat deze grenzen nog lang niet bereikt zijn, maar ze leveren wat mij betreft hun beste werk tot op heden. In beschrijvingen worden ze vaak omschreven als een jonge, opkomende band. Wat mij betreft mag dat “opkomende” er af, met dit album mogen ze zich plaatsen tussen die andere grote rock, blues en southern namen uit Nashville.

01. California
02. Sun God
03. Burning Wheels