Recensie: The Delta Bombers – Pressure And Time

The Delta Bombers – Pressure And Time
Format: CD – Digital / Label: Wild Records
Releasedatum: 13 janauari 2018

Haal de brylcreem maar weer tevoorschijn want het is weer vetkuiven tijd! En wel met het vierde album van de band The Delta Bombers uit Las Vegas. Om deze band nu nieuw te noemen gaat dus wat te ver maar het zal voor velen onder ons toch de eerste kennismaking met ze zijn.
De band bestaat uit zanger Chris Moinichen, gitarist Andrew Himmler, bassist Gregorio Garcia en drummer Kirk Highberger en volgens hun bio mixen ze rock & roll met swampblues, country en rockabilly en daar is geen woord van gelogen! Wanneer je de muziek van bijvoorbeeld The Blasters, Creedence Clearwater Revival en The Paladins in een blender zou stoppen zou het geluid van The Delta Bombers tevoorschijn komen.

Het album opent met Jump Back Baby, dat als een stoomtrein op gang komt en daarna al rockend verder gaat. Het rockende gitaargeluid, met die heerlijke rockabilly twang, staat hier centraal. Het refrein leent zich daarbij prima tot meebrullen. Top Shelf Woman gaat in dezelfde stijl verder. Een vet boppend rockabilly nummer met de “slappende” bas als stuwende kracht en een priemende gitaarsolo. De enige misser op dit album is de cover versie van het Rolling Stones nummer Sympathy For The Devil. Dit nummer leent zich totaal niet voor een swamrock behandeling. Daarvoor ligt het Stones geluid te ver van de rock & roll af. Gelukkig gaan de Bombers daarna weer verder met het donker rockende rockabilly nummer Lost Behind, dat door zijn bluesy geluid aan The Paladins doet denken.
In Shoveling Coal komen de country invloeden aan bod. Deze lome semi-akoestische ballad heeft een licht rockabilly geluid. Uiteraard ligt de cover van het Hank Williams nummer Take These Chains From My Heart ook in de countrystijl. Dit nummer heeft ook wel wat van het geluid van Buddy Holly door de mengeling van rockabilly met pop. Het knallende Pressure And Time doet qua melodie af en toe aan This Old House van Shakin’ Stevens denken. Let Her Go mengt het harde, duistere geluid van Link Wray met de rauwe energie van The Pirates. Een rauwe rocker met Peter Gunn (Pirates)-achtig hard gitaarwerk. Good DIsguise drijft op hoekige, haast Bo Diddley beat-achtige, riffs met hard donker gitaarwerk.
De Bo Diddley beat is overduidelijk aanwezig in I Got A Gun. De boppende bas van Gregorio Garcia opent dit nummer. De ritmesectie speelt overduidelijk de hoofdrol in dit nummer waarop ook de brommende harmonica van gast Gilbert “Catfish” Marca te horen is. Hi-Strung Ramble lijkt als pianoballad te beginnen maar gaat, gelukkig, door als een buesy rocker met luie hoekige gitaarriffs.
Het zacht swingende countrynummer Sorrow And Pain, met een heerlijk zwevende steelgitaar, sluit dit prima indrukwekkende album af.

01. Jump Back Baby
02. Top Shelf Woman