Recensie: The Dead Daisies – Burn It Down

The Dead Daisies – Burn It Down
Format: CD – Digital / Label: Spitfire Music Inc.
Releasedatum: 6 april 2018

Bij een band met muzikanten die een verleden hebben in bands als Whitesnake, Dio, Thin Lizzy, Motley Crue, Journey en Bad English ben je al gauw geneigd om van een supergroep te spreken. Nu weet ik ook wel dat het vaak zo was dat die supergroepen tegen vielen. Maar dat is in dit geval dus zeker niet zo!!

Ik heb het over de band The Dead Daisies. Een wat onbenullige naam voor een gewelige band, die bestaat uit gitarist Doug Aldrich (o.a. Whitesnake en Dio), bassist Marco Mendoza (o.a. Whitesnake en Thin Lizzy), drummer Deen Castronovo (o.a. Journey en Bad English), gitarist David Lowy (o.a. Red Phoenix en Mink) en zanger John Corabi (o.a. Motley Crue en The Scream). Op hun derde album mengen ze het rockgeluid uit de jaren ’70 en ’80 met vooral invloeden van bands als Aerosmith, Bad Company en Whitesnake als herkenningspunt. Het resultaat is een album dat gevuld is met log groovende metal, die zijn wortels duidelijk in de blues heeft liggen.

Geopend wordt met de Aerosmith-achtige rocker Resurrected. Een nummer met dezelfde bluesy rauwheid als Steven Tyler en zijn mannen. Pompende harde riffs en genoeg melodieuze elementen om er een onweerstaanbare rocker van te maken. John Corabi blijkt een prima rauwe bluesy zanger te zijn en de snijdende harde gitaarsoli vliegen je hier om de oren. Rise Up heeft een log groovend geluid dat doet terugdenken aan de beginperiode van de band Foreigner. Hier blijkt Corabi ineens over een Axl Rose-achtig stemgeluid te beschikken. De bluesrocker Burn It Down opent met luie gitaariffs om vervolgens over te gaan in een mid tempo Whitesnake-achtig nummer met loodzware riffs. In Judgement Day gaan we de Bad Company kant op. Het nummer begint als een bluesy ballad met atmosferisch gitaarwerk om daarna weer voluit te gaan als een massief classic rocknummer. De log groovende rocker What Goes Around neigt meer naar hetzelfde logge geluid van Led Zeppelin maar dan aangemaakt met het rauwe Aerosmith geluid. Het Rolling Stones nummer Bitch krijgt een super rauwe coverversie uitgevoerd met een Black Crowes-achtige bluesy energie. Set Me Free opent met relaxte Hendrix-achtige licks en is een heerlijk bluesy ballad in de beste Whitesnake traditie. Compleet met strijkers. Dead And Gone is een zwaar funky rocker. Als Aerosmith dat voor elkaar kreeg met “Walk This Way”, dan bewijzen de Dead Daisies dat zij ook in staat zijn om de funk met bluesy rock te vermengen. Tot slot komen er nog twee pompende messcherpe rockers voorbij, Can’t Take It With You en Leave Me Alone.

The Dead Daisies doen de term “supergroep” echt alle eer aan met dit geweldige rockalbum met een flink blues gehalte.

01. Resurrected
02. Rise Up