The Damned Few – The Dirt  (EP)
Format: CD / Label: Eigen Beheer
Releasedatum: 14 december 2018

Het is een feit, dat zangeres Anouk definitief haar wilde haren kwijt is na het verschijnen van haar Nederlandstalige album en haar deelname als jurylid in The Voice Of Holland. Toch hoeven de fans van het rockgeluid uit haar beginperiode niet te lang te treuren want met de band The Damned Few is er een band, die prima aansluit bij het geluid uit die periode.
Het gaat hier om een band uit Haarle, Overijssel, die bestaat uit zangeres Dion Legebeke, gitarist Michiel Jansen, bassist Mark Ten Hove en drummer PieroSestu. Zelf omschrijft de band haar geluid als “bluesrock met grunge elementen”. Die grunge elementen ben ik, na beluistering van hun EP, niet tegen gekomen. De bluesrock zit wel in hun muziek maar dan verweven met stevige, Anouk-achtige rock.
De zang van Dion Legebeke is de voornaamste reden voor de vergelijking met het Anouk geluid. Ook in haar stem zitten krachtige soul en blues invloeden. Ze wordt gesteund door een band, die hard en strak rockt.

De EP opent met Hypnotized waarin Dion zich vocaal presenteert met de zin “I’m starring in your wettest dreams”. Een stevig pompend nummer met hele lichte bluesrockinvloeden en dat steunt op de stevige gitaarriffs en gierende gitaarsoli.
Woman start met riffs, die lijken op “Black Night” van Deep Purple. Daar houdt die vergelijking dan ook gelijk op want het nummer gaat stevig pompend door in alweer die oude Anouk stijl met hoekig pompende riffs. Een prima gruizige rocker met melodieuze ingetogen breaks. Ook de ballad Shattered Sun doet aan het oude werk van Anouk denken. Een nummer met prima bluesy gitaarwerk. Dive is een harde funky rocker met hard riffende en gierende gitaar. Een nummer in de stijl van Deep Purple, ten tijde van de Glenn Hughes periode. En natuurlijk weer Anouk!
De keiharde bluesrocker My Way is de afsluiter van de EP. Een opwindend pompend nummer dat meer in de stijl van Alannah Myles ligt.

Deze EP is een prima kennismaking met de Nederlandse band The Damned Few. Opwindende rock, die aan alle rockliefhebbers (dus niet alleen de Anouk fans) aan te raden is.

01. Hypnotized