Recensie: The Cyborgs – Generation X

The Cyborgs –  Generation X
Format: CD – Digital / Label: Bloos Records
Releasedatum: 2 mei 2018

Het was weer hoog tijd om weer eens een bezoekje aan het Blues Rariteitenkabinet te brengen en weer eens wat “patiënten” onder jullie aandacht te brengen. Dit keer kreeg het Italiaanse duo The Cyborgs de kans om hun gekte aan ons te bewijzen. En gek zijn ze!!!  Twee gehelmde Italianen, die beweren niet menselijk te zijn maar een fysieke samensmelting van mens en machine, een cyborg dus! Het duo bestaat uit Cyborg 1 op drums, toetsen en synthesizer en Cyborg – Ox op zang en gitaar.

Zij laten hun rauwe garageblues gelijk op ons los in Bluesmen Hell. Een smerig raggende boogie met vreselijk rauwe gitaarrifs en ferm meppende drums en bliepende synthesizer geluiden. In het nummer verhalen ze over hun bezoekje aan de blueshel waar ze al hun overleden blueshelden tegen kwamen. Een tot op het bot gestripte boogie met een smerig vuilnis geluid, maar wel lekker!!! Een zwiepende slidegitaar zet de ziedende boogie Cyborgs Blues in werking. Een nietsontziend nummer met een uiteraard wild en smerig geluid, inclusief een fuzzslide die alle kanten op schiet. De wilde mix van garageblues en vuige rockabilly in She Put Me Down doet denken aan een zeer onstuimige Elmore James. Doncha Worry is een gluiperige slome fuzzshuffle met een constant dreigend fuzzgeluid vol gierende en fluitende slidegitaar. De Cyborgs zijn blij in Feelin’Glad wat niets meer of minder is dan een bewerking van Magic Sam’s “I Feel So Good (I Wanna Boogie)” maar dan in een veel wildere uitvoering. De stuwende garageboogie Cyborgs Day bevat een als een razende tokkelende slide. Hi Ho Gnikky Gnikky Boo Boo is een idioot, en daardoor ook weer hilarisch, beukende primitieve boogie met een slide die er flink op los vibreert. Cyborg’s Wife is een weird liefdeslied waarin de garageblues met countrybilly vermengd wordt.
En schudden maar met die helmen!! En dat zal gezien het razende tempo van Shake Your Mask flink pijn gaan doen. Het nummer is hun versie van het Slim Harpo nummer “Shake Your Hips”. Onze twee helmpjes worden er in ieder geval zo opgewonden van dat ze nog intenser beginnen te fuzzen. Highway 01 is de aflsuiter van het album en is een trage fuzzslowblues met de gitaar die klinkt als Link Wray in de overtreffende trap.

Ik ben flink onder de indruk van deze Italiaanse malloten en ga toch maar eens zoeken waar mijn oude bromfietshelm gebleven is.

01. Bluesmen Hell
02. Cyborgs Blues