Recensie: The Cody Sisters Band – White On The Blue

The Cody Sisters Band – White On The Blue
Releasedatum: 31 augustus 2018

De combinatie van kinderen en populaire muziek bezorgde mij vroeger heel vaak kromme tenen. Wat had, en heb, ik toch een hekel aan kindersterretjes als Little Jimmy Osmond, Kinderen Voor Kinderen, Jantje Smit de Damrakkertjes en dat soort acts. Maar er zijn natuurlijk uitzonderingen. En die heb ik nu gevonden in The Cody Sisters Band.
Het gaat hier om de 15-jarige Megan Cody (zang, gitaar, mandoline) en de 13-jarige Madeleine Cody (zang, gitaar, banjo), die worden bijgestaan door Steve Cody op de staande bas. Deze zusjes uit Colorado houden zich bezig met een mix van bluegrass, country en folk waarin de bluegrass toch wel de boventoon voert. Bluegrass wordt door sommige mensen bestempeld als een wat oubollige muzieksoort. Daar is echter op dit album niets van te horen want de zusjes spelen hun bluegrass vol enthousiasme en hartstocht en zijn gezegend met kristalheldere stemmen. En ze blijken ook nog eens uitstekend op hun instrumenten te kunnen spelen.

Het album opent met de sprankelende bluegrass van Umbrella waarin de fiddle van gaste Natalie Rae Padilla een voorname rol speelt. Hier valt op dat Megan een zeer behendige mandoline speelster is en dat de stemmen van de zusje perfect bij elkaar passen. Het is een song met een positieve boodschap: je hebt niet altijd een paraplu nodig om je tegen alle ellende te beschermen want ook voor jou schijnt de zon wel eens! In Dallas treedt gaste Enion Pelta-Tiller aan op de fiddle. Het bluegrassgehalte maakt in dit nummer wat meer ruimte voor stuwende folky country waarin uiteraard wel bluegrass invloeden te vinden zijn zoals in het flitsende mandolinespel. Toes is een lui zwierende mix van country en bluegrass met Madeleine dit keer op de banjo. Een mooi melancholiek nummer. In het mid-tempo Wild River is bluesy akoestisch gitaarspel te horen. Steve houdt er op zijn staande bas goed de vaart in. Magic Bunny is een ingetogen, intieme ballad met zacht riffende(?) banjo en warme zang. Yeehaw!!! Van het uptempo bluegrassnummer Dandelion word je automatisch vrolijk met een krassende fiddle en sprankelend gitaarwerk. Al even vrolijk word je van Crazy Head. Unquiet Grave is een oude Engelse folksong die door de zusjes stemmig vertolkt wordt en waarin Madeleine’s banjo een voorname rol speelt. De samenzang is wederom betoverend mooi.
Het slotnummer, A Song For Wayne, is een instrumentaal nummer, dat is opgedragen aan Wayne Henderson, de gitaarbouwer van de gitaren van de beide zussen.

Ik ben blij dat ik toch weer een vooroordeel (kinderen in de populaire muziek) overboord heb kunnen kieperen want dit is een volwaardig, prachtig album, dat zeer aan te raden is aan de liefhebbers van bluegrass en Americana muziek.

01. Umbrella
02. Dallas
03. Toes