Recensie: The Claudettes – Dance Scandal At The Gymnasium!

The Claudettes – Dance Scandal At The Gymnasium!
Format: CD – Digital / Label: Continental Record Services
Releasedatum: 13 april 2018

Bij het lezen van de bandnaam, The Claudettes, en de album titel verwachtte ik eigenlijk het geluid van een 60’s meidengroep als the Shangri-La’s aan te treffen. Luchtige aanstekelijke pop nummers met wellicht een een soul randje. Dat klopt dus niet helemaal. Wat er op dit album van deze band uit Chicago gebeurt is een zeer eigenzinnige mix van soul, rhythm & blues en zwaar fuzzende, soms psychedelische, geluidsmuren. Garagesoul dus!
Dit is alweer het vierde album van deze band en het eerste album waarop zangeres Berit Ulseth te horen is. Zij wordt bijgestaan door Johnny Iguana op piano, Zach Verdoorn op bas en gitaar en Matt Torre op drums. Het album werd geproduceerd door de van The Black Keys bekende producer Mark Neil. Wat er op dit album gebeurt is op zijn minst verrassend te noemen.

Zo is de opener, Don’t Stay With Me, een garagesoul nummer met pompende piano en drums met daaroverheen een zware fuzzlaag. Voor het soulgehalte zorgt de kristalheldere zang van Berit. Bovendien hangt er ook een behoorlijk psychedelische sluier over dit nummer. November opent met mysterieuze pianoklanken en gaat over in een zwaar gonzende en dreigend bonkende garagesoul ballad waarin de fluweelzachte zang voor een welkom contrast zorgt.
In het funky garagesoul nummer Give It All Up For Good steelt het Billy Preston achtige swingende pianospel van Johnny Iguana de show. Een absoluut aanstekelijk en meezingbaar nummer waarin zelfs een dwarsfluit opduikt. In het al even swingende Naked On The Internet moest ik bij vlagen denken aan de 50’s/60’s sound van New Orleans en dan met name aan Lee Dorsey’s “Ya Ya”. De hoofdrollen zijn in dit nummer wegelegd voor de spaarzaam prikkende gitaar en dwe geolied rollende piano. Pull Closer To Me is een lichtvoetig popnummer waarin het gonzende zware geluid langzaamaan binnen dringt.
Het titelnummer, Dance Scandal At The Gymnasium, zit qua geluid ergens in het gebied van de boogie woogie, de New Orleans funk en de bluespunk. Een instrumentaal nummer waarin de piano, al swingend, de hoofdrol op eist over meedogenloos zwaar dreunende riffs en psychedelische gitaarriffs. Bill Played Saxophone is een popnummer met een hoog 60’s gehalte, dat aan een band als the Zombies doet denken. De harmony vocals klinken hier prima, begeleid door een pompende piano en schrapende fuzzgitaar. Influential Farmers is een donderend soort garage boogiewoogie, die af en toe onderbroken wordt door een jazzy melodie. Over dit alles blijft Berit’s zang heerlijk zweven.
New Orleans lijkt weer voorbij te komen in Death And Traffic maar dan vermengd met 60’s pop. Het geluid in Total Misfit doet denken aan het oude werk van Blondie, dat door een fuzzmolen wordt gehaald. Het resultaat klinkt zowel aanstekelijk als eigenwijs. Die eigenwijsheid steekt ook de kop op in de superswingende rhythm & blues boogie Taco Night Material.
Als aflsuiter heeft de band gekozen voor Utterly Absurd, een vet fuzzende rocker vol psychedelische elementen waardoor ik af en toe zelfs aan het nummer “Savoy Truffle” van The Beatles moest denken.
The Claudettes zijn er op dit album in geslaagd om aanstekelijke 60’s pop en soul klanken te vermengen met hun eigenzinnige bluespunk geluid!

01. Don’t Stay With Me