The Chris Eger Band – The Chris Eger Band
Format: CD – Digital / Label: Premier Records
Releasedatum: 5 maart 2019

Wat direct opvalt aan The Chris Eger Band is dat we hier te maken hebben een doe-het-zelver. Chris speelde namelijk vrijwel alle instrumenten.
Het album is geproduceerd door Chris zelf in zijn eigen “home studio”. En in zijn productie zit een beetje het probleem, dat ik met dit album heb. Het geluid op dit album is namelijk een beetje aan de zachte kant terwijl de solo’s van Chris er behoorlijk hard uit knallen. Het contrast tussen hard en zacht is behoorlijk groot en staat het echte genieten lichtelijk in de weg.

Het album opent lekker funky met het loom groovende Lay It Down, waarin uit de tekst blijkt dat Chris behoorlijk door Stevie Ray Vaughan beïnvloed is. Zijn snijdend harde riffs springen er flink uit en de begeleiding is jammer genoeg te veel naar de achtergrond gemixt. Het neemt echter niet weg dat dit een prima bluesrock nummer is. Ook Wide Open is een bluesrock nummer, pompend, uit het Stevie Ray en Walter Trout straatje. Een ongecompliceerde “pedal to the metal” nummer met scheurend gitaarwerk en een soulvol swingend orgel. Door het soulvolle orgel zit er een behoorlijke Billy Preston sfeer in het lome funky Pay On.
Het lui pompende Rollin’ Thunder zit daarna meer in de buurt van Pat Travers met hard brandend spel van Chris. One More Town is een meer rock dan bluesrock nummer waarin zelfs een Bryan Adams invloed zit. In Bad Intentions gaat de band weer op de funky toer. Een nummer dat bij vlagen aan het geluid van bands als Ugly Kid Joe of The Spin Doctors doet denken.
Na een intro met hard schroeiend gitaarwerk gaat I Wanna Get Back veel zachter verder als een Hall & Oates-achtig soulpop nummer, maar dan wel met een flink scheurende sologitarist. En dan komen er in Livin’ It Up ineens Southern rock invloeden op zetten. Een nummer met een behoorlijk “They Call Me The Breeze” gehalte. If You Want It is een behoorlijk overtuigende bluesrocker, die lekker loom funkt.
Als afsluiter heeft de band gekozen voor Stay Until I’m Gone. Een ballad in die typische Amerikaanse, glad gestreken stijl. Klaar voor de commerciële markt en voorzien van een mooie melodieuze gitaarsolo.

Door de veel te voorzichtige productie en het feit, dat er nog niet echt een eigen geluid te horen is weet deze band mij nog niet helemaal te overtuigen. Hopelijk gaat Chris op zijn volgende album eens lekker “los” en blaast hij ons omver met hard scheurende bluesrock nummers.

01. Lay It Down
02. Wide Open
03. Pay On