The Cactus Blossoms – Easy Way
Format: LP – Digital / Label: Walkie Talkie Records
Releasedatum: 1 maart 2019

Tekst: Ella-Milou Quist

The Cactus Blossoms, bestaande uit de halfbroers Jack Torrey en Page Burkum uit Minneapolis, slaagden er drie jaar geleden in om samen met producer JD McPherson het rock ’n roll, folk en country geluid uit de jaren vijftig en zestig feilloos te recreëren. Het tweede album ‘You’re Dreaming uit 2016 betekende dan ook de doorbraak van de broers. (Overigens stamt hun titelloze debuut alweer uit 2011). Hun muziek, maar zeker hun voortreffelijke harmonische samenzang bleef niet onopgemerkt. Ze werden een veelgevraagde supportact, werden genomineerd voor een aantal prijzen, deden mee aan de tv-serie Twin Peaks en werden zelfs door Johan Derksen uitgenodigd in het tv-programma VI.

‘Easy Way’, het derde album van The Cactus Blossoms, werd opgenomen door Alex Hall, de rechterhand van producer JD McPherson in de Reliable Recorders studio in Chicago. Ook riep het tweetal de hulp in van free jazz saxofonist Michael Lewis (Bon Iver, Andrew Bird) en Joel Paterson (Devil In A Woodpile, The Western Elstons) op de pedal steel.Dan Auerbach, frontman van The Black Keys, deed ook nog even een duit in het zakje en schreef samen met de broers de melodieuze country ballade Got A Lotta Love en het bluesy Blue As The Ocean.

De muziek van het duo wordt veelal vergeleken met The Everly Brothers, Roy Orbison en Buddy Holly. Vergelijkingen die voor het nieuwste, door hen zelf geproduceerde en onder hun eigen label uitgebrachte album ‘Easy Way’ ook opgaan.
Dit begint al met de retro opener Desperado, waarin je met een ritmische shuffle, handklappen en Roy Orbison-achtig tokkelend gitaarspel, gelijk mee terug genomen wordt naar (Amerikaanse) dansavonden op de middelbare school in de jaren zestig. Ook het uptempo rockabilly getinte Please Don’t Call Me Crazy, evenals het catchy Downtown, doen erg denken aan Orbison, zowel qua zang alsook qua melodie- en gitaarlijnen. Zijn invloed blijft het hele album duidelijk aanwezig. Daarnaast ademt de plaat echt Don en Phil Everly met een vleugje van Buddy Holly’s midden jaren vijftig rock ’n roll geluid. De vergelijkingen houden echter niet op bij deze drie grote namen.
Op Boomerang doen de zanglijnen, evenals de zang zelf, sterk denken aan die van John Lennon, zelfs de drumpartijen en het orgeltje zijn in de geest van de singer-songwriter. Ook Blue As The Ocean heeft enige overeenkomsten met het door Lennon en McCartney geschreven nummer This Boy. Alsof dat nog niet genoeg is komt country legende Johnny Cash ook nog even voorbij in het Cash-getinte I Am The Road. Aan oude helden en hun hoorbare stempel in de sound van The Cactus Blossoms geen gebrek dus. Toch is de retro sound op ‘Easy Way’ alles behalve vergane glorie.

De kracht zit ‘m in de sterke loepzuivere harmonische samenzang van de broertjes. Hun stemmen kleuren prachtig bij elkaar en ze vullen elkaar perfect aan. Daarnaast bevatten de liedjes zeer catchy refreinen en pakkende melodieën. Ze nodigen uit tot meezingen en je hebt het idee dat je ze al kent. Dit komt uiteraard door het nostalgische karakter. Het is geen nieuw geluid, maar waarom moet je een formule die perfect werkt veranderen?!

De halfbroers zouden met deze plaat wel eens heel hoge ogen kunnen gooien en daarmee dit klassieke genre nieuw leven in kunnen blazen. De composities en arrangementen zijn ijzersterk, de songs en instrumentatie nog sfeervoller, beter en mooier dan op voorganger ‘You’re Dreaming’ en de zang is werkelijk uitmuntend. ‘Easy Way’ is een zeer goed en weldoordacht album.

01. Desperado
02. I’m Calling You
03. Please Don’t Call Me Crazy