Recensie: The Bush League – James Rivah

The Bush League – James Rivah
Releasedatum: 12 januari 2018

The Bush League is een swingend gezelschap bestaande uit; JohnJason Cecil: zang, Royce Folks: bas, Brad Moss: gitaar en Wynton Davis: drums. Hun tweede studio cd namen zij op in de Ardent Recording Studios in Memphis, met een keur aan gastmuzikanten uit Memphis maar ook uit Richmond, Virginia hun thuishaven. Met ‘James Rivah’, brengen zij een cd vol met swingende soulvolle bluesy nummers, die op een of andere manier door een rode draad aan elkaar verbonden zijn.

Deze rode draad op deze cd is de liefde, de liefde in al zijn verschijningsvormen. Naast de sterke teksten zijn het de soulvolle funky stem van JohnJason en de groove in de nummers die dit zo’n interessante cd maken. De rode draad de liefde, zo zingt John Jay in Say Yes over heimelijk verliefd zijn, een werkelijk prachtige tekst, subtiel begeleid door de Bush League. Vervolgens wil hij zijn verovering in Show You Off tentoonstellen. Om in Catfish Blues te bekennen dat hij vreemd gaat en in Lone Gone gewetenswroeging te krijgen.

Of neem het verpletterende Hearse, waar hij na een gevangenisstraf uitgezeten te hebben ontdekt dat zijn vrouw ervandoor is met een ander, luister in de achtergrond ook naar het superbe gitaarwerk van Brad Moss. In Tuxedo Blues bezingt hij de Bush League versie van Henk Wijngaards Sneeuwwitte bruidsjurk, een tekst fragment: ”Got stood up at the altar, got to bring my tuxedo back”. De mondharmonica brengt hier extra drama in dit nummer. De dramatiek en de liefde blijft zich ontvouwen in de nummers zoals het blauwtje lopen in Cold Shower. Om af te sluiten in het spetterend funky What`s Wrong With You, over een man die alles doet voor zijn vrouw maar het dan uiteindelijk niet meer weet.

Deze cd James Rivah van The Bush League zou je kunnen zien als een concept album waarin alle nummers rond het thema liefde zijn geschreven. Uitgewerkt in overrompelde bluesrock, het swingt, funkt en heeft een drive die je zelden ervaart in een cd. De sterke teksten, de stem van JohnJason, je gelooft elk woord wat hij zingt. Twee maal wisten ze door te dringen tot de halve finale van de International Blues Challenge, wat getuigt van vakmanschap, iets wat ze hier in een sterk pakkende cd etaleren.

01. River’s Edge
02. Kokomo Me Baby
03. Say Yes