Recensie: The Brightt – Remedy (EP)

The Brightt – Remedy (EP)
Format: CD (EP) / Label: Eigen Beheer
Releasedatum: 6 april 2018

Deze EP van de jonge Zeeuwse band The Brightt is een goed voorbeeld van een release, die best wel lekker klinkt maar net niet helemaal weet te overtuigen. En dat ligt zeker niet aan de muziek want als je als band gekozen hebt om stevige funky bluesrock te spelen met hier en daar wat psychedelische momenten, heb je bij mij al bij voorbaat een streepje voor.
Ik zal eerst de band even voorstellen: Max van Rijs (zang en gitaar), Loekas de Brouwer (bas), Niels Wauters (toetsen), Mick van Liere (drums) en Fransien Buysrogge (zang).
De band ontstond in 2015 en won Steenworp, één van de grootste Zeeuwse bandwedstrijden. Daarna volgde in 2017 de debuut EP ‘Evidence’ en nu dus de tweede EP.

Wat zit er in de weg om deze EP voor de volle honderd procent te laten overtuigen? Ten eerste de productie. Die had op momenten best wel wat dynamischer mogen zijn.  Zoals in Every Day. Een loom funknummer dat halverwege gaat stomen. En juist op dat “stoom” moment klinkt het te weinig dynamisch waardoor het stomen wat verloren gaat. In hetzelfde nummer komt de tweede reden tevoorschijn waardoor ik nog niet helemaal overtuigd ben. Het nummer wordt gezongen door Fransien en in dit nummer hoor je haar jonge leeftijd terug in haar stem. In dit vette funknummer mist zij de power, die voor zo’n nummer nodig is. Ze klinkt te helder en iel. Ondersteund door lome fuzzgitaarlicks in A Thing For Love doet Fransien opnieuw een poging. In dit mid-tempo classic-rock nummer komt zij vocaal beter uit de verf doordat zij hier wel wat rauwheid in haar stem toelaat. Een lekker nummer trouwens met Deep Purple-achtig orgel en splijtend hard gitaarwerk en een groovende ritesectie.
De aflsuiter van de EP, Get To KNow You, opent met het swingende Billy Preston-achtige pianowerk van Niels Wauters. Fransien voegt zich vocaal bij hem en gaat in dit duet tot het uiterste om zoveel mogelijk soul uit stem naar voren te brengen, hetgeen ook aardig lukt. In de overige nummers zingt gitarist Max. Broken Man is de opener van de EP dat na een wat stroef begin halverwege op stoom komt. Qua stijl doet dit wat aan de band My Baby denken. Ook de bluesballad Remedy wordt door Max gezongen. Dit nummer heeft een psychfolk karakter. Het stemgeluid van Max is lekker rauw en zeer geschikt voor dit bluesy nummer. Ook het door Max gezongen Just Recreate overtuigt. Het nummer wordt geopend door staccato rammende gitaarlicks en gaat over in een dreigend bluesrock nummer.
Max en Fransien zingen samen in Straight Face. Een stevig doorpompend funky nummer met psychedelisch middenstuk. Dit nummer zal het vooral live zeker goed gaan doen.

Ik ben ervan overtuigd dat The Brightt het in zich heeft om met een volgende release meer te overtuigen. Nu lukt dat net niet.

01. Broken Man