Recensie: The Brew – Art Of Persuasion

The Brew – Art Of Persuasion
Format: CD – LP – Digital /
Label: Napalm Records
Releasedatum: 5 oktober 2018

Tekst: Danny van den Deijssel

‘Art Of Persuasion’ is alweer het zevende album van The Brew, maar het eerste bij het Oostenrijkse Napalm Records. Deze Engelse band is in eigen land lang niet zo populair als op het Europese vaste land. Eigenlijk is dit best bijzonder want hun basis ligt absoluut in de Britse hardrock waarbij vooral bands als Led Zeppelin en The Who als grote invloeden worden genoemd. De band bestaat uit Tim Smith op bas en tevens vader van drummer Kurtis Smith, gitarist en zanger Jason Barwick maakt het powertrio vervolgens compleet.

Het nieuwe album opent met een stevige rocker met psychedelische invloeden, Seven Days Too Long. Het is een lekker stomend nummer dat het door het pakkende koordje live vast goed zal doen. In One Line Crimes gaat het gas er gelijk op en lijkt het een wonder dat Kurtis zijn drums dit overleefd hebben. Live is hij echt een beest achter de kit en als ik hem aan het werk zie heb ik altijd het idee dat ik naar soort reïncarnatie van Keith Moon en John Bonham sta te kijken. In dit nummer laat hij duidelijk horen waarom.
Na Boomerang Fool volgt de single Gin Soaked Loving Queen. Zeker een van de hoogtepunten van het album wat mij betreft. Wat opvalt in eigenlijk alle nummers is de strakke ritmesectie die staat als een huis. Dit komt vast door de vader/zoon-relatie denk ik dan maar. Het geeft de nummers in ieder geval iets extra’s.
Ook de hierna volgende nummers tonen stuk voor stuk een constante kwaliteit van stevige hardrock waarbij de zang van Jason Barwick heel goed tot zijn recht komt. Van stevige uithalen tot rustige melodielijnen hij kan het allemaal aan en het rauwe randje ligt erg lekker in het gehoor.
In het afsluitende nummer Pink Noise King komen de psychedelische kanten van de band goed tot uitdrukking. Er wordt gedurende een minuut of drie opgebouwd naar een climax waarin alles wordt gegeven zo lijkt het.
Alles bij elkaar genomen is dit wederom een sterke plaat van The Brew die een constante kwaliteit vertoond. Op geen van de nummers valt iets af te dingen als je van stevige hardrock houdt. Toch vind ik dat de energie en kracht van de band live toch het best tot uitdrukking komt al was het alleen maar omdat je dan de beelden erbij krijgt. Kortom als je ze niet kent, ga ze een keer zien en ken je ze wel blijf dat vooral doen want met deze nummers is er weer wat moois aan het repertoire toegevoegd.

01. Seven Days Too Long
02. One Line Crimes
03. Boomerang Fool