Recensie: The Breath – Let The Cards Fall

The Breath – Let The Cards Fall
Format: CD – Vinyl – Digital / Label: Real World Records
Releasedatum: 14 september 2018

Tekst: Jurgen Bakker

De warme en droge zomerdagen hebben plaats gemaakt voor de sombere natte herfst. Ook de cover van het nieuwe album van The Breath ziet er somber uit, en door de muziek voelt het alsof de herfststorm zo vanuit Manchester is komen overwaaien. Alleen is dit wel een zeer aangename storm.

Twee jaar na het debuutalbum ‘Carry Your Kin’ is The Breath nu terug met hun tweede album, ‘Let The Cards Fall’. Hoewel het goed ontvangen ‘Carry Your Kin’ de lat voor deze opvolger vrij hoog heeft gelegd, maken Ríoghnach Connolly en Stuart McCallum de verwachtingen toch waar met wederom een verzameling prachtige nummers. Net als op het debuutalbum komen jazz, pop, soul en Ierse folk samen op deze plaat. Het creatieve tweetal uit Manchester wordt daarnaast bijgestaan door John Ellis (toetsen), Luke Flowers (drums), en Sam Vickery (bas).

Connolly en McCallum trappen het album gezamenlijk af in het korte maar pakkende Ditty, gevolgd door een van de weinige opzwepende nummers die op dit album staan: All That You Have Been. De focus ligt ditmaal in grotere mate bij de muziek zelf. De meeste nummers, zoals Let The Cards Fall en Hide Out, neigen meer naar zorgvuldig opgebouwde composities onder leiding van Connolly’s warme, zuivere stemgeluid. Op Trip The Switch en Untie Me Now klinkt Connolly als een Ierse, door jazz en folk geïnspireerde versie van Adele.
Elk nummer brengt ze met veel emotie en overtuiging; elk nummer is puur en oprecht. Maar ook McCallum laat wederom zijn klasse als gitarist en componist horen. Zijn gitaarspel is inmiddels een bepalende factor geworden voor het geluid van The Breath en ook nu drukt hij weer zijn stempel op de muziek. Toch blijft hij altijd binnen het arrangement en bedient hij Connolly perfect. Samen vormen ze een ijzersterk duo en maken ze van elk nummer een sonisch kunstwerk. Kleine, ingetogen momenten worden afgewisseld met grootse atmosferische melodieën.
Let It Calm You Down is zo’n ingetogen gevoelig nummer die zeer zeker kalmeert maar absoluut niet verveelt. Untie Me Now heeft een mooie, meeslepende opbouw die uitmondt in een muzikale climax. De afsluiter What You Owe laat de muziek nog eenmaal opzwepen terwijl Connolly de laatste klanken door de speakers laat galmen.

The Breath stelt niet teleur en met ‘Let The Cards Fall’ leveren Connolly en McCallum opnieuw een muzikaal betoverend album af. Het is sfeervol, warm, en vol met emotie en creativiteit. Dit album is perfect voor de regenachtige herfstdagen maar ook voor wanneer je tot rust wil komen of gewoon alles even aan de kant wil schuiven en simpelweg wil genieten. De lat blijft hoog liggen, maar The Breath lijkt prima om te kunnen gaan met hoge verwachtingen.

01. Ditty
02. All That You Have Been
03. Let The Cards Fall