The Boom Band

THE BOOM BAND – THE BOOM BAND
Format: CD Deluxe Edition / Label: Boom Recordings
Releasedatum: 13 April 2015

Tekst: Jeroen Bakker

Ze kwamen elkaar al regelmatig tegen maar de ontmoetingen waren meestal van korte duur. Gitarist/zanger Matt Taylor, van zowel Snowy White’s Blues Project als het door hem zelf opgerichte The Motives, had zijn optreden in Zwitserland zojuist afgerond toen hij door drummer Steve Rushton op zijn schouder werd aangetikt. Zoals zo vaak kwam er van het plan om ooit samen eens iets muzikaals op te zetten niets terecht maar beiden besloten om ondanks de drukke tourschema’s, logisch wanneer je de drumkit bezet bij acts als Jeff Beck of Imelda May, eens daad bij het woord te voegen.
Deze keer bleek er wat meer tijd over te zijn om een en ander concreet te maken. Het idee om een soort muzikantencollectief op te richten waarbij diverse wisselingen in de band, met als basis vriendschap en liefde voor muziek, mogelijk zouden moeten zijn was geboren. Terug in Engeland werden meteen enkele vakgenoten bij het idee betrokken en dezelfde dag slaagde het duo er zelfs in om de studio in te duiken voor de eerste opnamen met de zangers/gitaristen Jon Amor, Marcus Bonfanti en Mark Butcher, toetsenist Paddy Milner en bassist Scott Wiber. The Boom Band was geboren en nog zonder enige noemenswaardige wapenfeiten op zak, bleek het gezelschap al uitermate interessant voor diverse festival-programma’s. Zo was o.a. het hoofdpodium van het Ribs & Blues Festival in Raalte vorig jaar maar nauwelijks groot genoeg voor deze getalenteerde Britten.

Nu is er dan eindelijk dat langverwachte en titelloze debuut-album waarvoor door alle muzikanten ideeën zijn aangeleverd. Het resultaat is een uiterst gevarieerde verzameling van tien tracks op de reguliere uitgave terwijl op de ‘deluxe’-editie nog eens vier akoestische bonussen zijn toegevoegd.
De angst dat deze muzikanten in dit getalenteerde en ervaren gezelschap zich te nadrukkelijk willen bewijzen door teveel technisch vernuft blijkt al vanaf de opener met de veelzeggende titel We Can Work Together, ongegrond. Heel nadrukkelijk wordt het accent gelegd op samenwerking in plaats van misplaatste ego-tripperij waarbij niet of nauwelijks naar elkaar geluisterd wordt. Tevens wordt het antwoord gegeven op de vraag of zoveel gitaristen in één band wel verantwoord is. Het blijkt wel degelijk te kunnen. Zelden hoorden wij zulke fijne ‘southern rock’ van Britse bodem in de door Matt Taylor gezongen en geschreven compositie.
Met Marcus Bonfanti, die we ooit eens tegenkwamen bij Saint Jude maar daarnaast al enige tijd goed bezig is om in de UK, geheel op eigen kracht, zijn naam te vestigen (zie eerdere recensie van Shake The Walls uit 2013), heeft de Boom Band niet alleen een begenadigd gitarist in de gelederen maar ook nog eens zanger met een heerlijk doorrookte en warme bluesstrot. De smerig rauwe delta-blues in Diamonds In The Rust zou je gerust on-Engels goed kunnen noemen.

Voor het nodige soulgehalte heeft de band Mark Butcher in huis.We horen ‘Butch’ in Under The Skin waarbij een voorname rol is weggelegd voor de toetsenvirtuoos Paddy Milner die ondanks zijn jonge leeftijd al een indrukwekkend cv kan overleggen. Zo staat Milner in het adressenboekje van artiesten als Van Morrison, Steve Lukather, Joss Stone en David Gilmour. De vocalen van Jon Amor, vooral bekend als gitarist/zanger van The Hoax, blijven beperkt tot het ingetogen maar sterk gelaagde Moonshine en het akoestische You Can Bring Me Flowers. Zijn bijdragen als gitarist zijn echter allerminst gering zoals te horen valt in het instrumentale Monty’s Theme.
Interessant zijn ook de vier akoestische extraatjes waarin de gitaristen als The Boom Guitars ‘met de billen bloot gaan’ of anders gezegd unplugged. Wederom blijkt Bonfanti de betere zanger en deze keer in de traditional Nobody’s Fault But Mine die hem, zo in een gospel-jasje gestoken, uitstekend past.

Een select gezelschap had onlangs het voorrecht om op een zondagmiddag in Paradiso het album als eerste mee naar huis te nemen maar vanaf deze week is de release nu ook officieel van kracht. Heel vaak zagen we eerder onverwachte samenwerkingen ontstaan en werd er, dikwijls onterecht, al snel het predikaat ‘superband’ aan gehangen. In het geval van The Boom Band kunnen we dit label zonder meer op de hoes plakken. Zoals op het podium inmiddels is gebleken zijn de mogelijkheden binnen dit bijzondere ‘collectief’ onbeperkt en is het niet vreemd te veronderstellen dat er nog heel veel moois ‘in het vat zit’.

1. We Can Work Together
2. Diamonds In The Rust
3. Under The Skin