Recensie: The Bones Of J.R. Jones – Ones To Keep Close

The Bones Of J.R. Jones – Ones To Keep Close
Format: CD – Vinyl  Digital / Label: Eigen Beheer
Releasedatum: 11 mei 2018

Tekst: Ella-Milou Quist

Jonathon Linaberry (1982) is een multi-instrumentalist en singer-songwriter uit New York. Tot nu toe brengt hij om de twee jaar een nieuwe plaat uit. Zijn vierde release ‘Ones To Keep Close is er eentje om door een ringetje te halen.

Wie bij het openingsnummer The Drop denkt een puur bluesrock album te beluisteren heeft het mis. Niets is minder waar. Er zitten veel bluesinvloeden in de muziek van Jonathon Linaberry a.k.a. The Bones Of J.R. Jones, maar het heeft zeker niet de overhand. Hij maakt een prachtige mix tussen blues, bluesrock, Americana, roots, country, folk, gospel en soul. Her en der hoor je zelfs pop- en electro invloeden. Zijn muziek is moeilijk in één hokje te plaatsen. Dat moet je in dit geval ook niet willen, dat zou namelijk de creatieve en artistieke geest van Linaberry alleen maar in de weg zitten. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat hij geen platendeal heeft. Hij heeft nu alle vrijheid om zelf zijn nummers te schrijven en op te nemen wanneer hij dat wil, zonder overgeleverd te zijn aan de grillen van een ander. Het mooie is dat hij ook nog eens zelf alle instrumenten inspeelt. Hij is echt een multi-instrumentalist en een groot muzikaal talent.

Linaberry’s muziek grenst ergens tussen wanhoop, leed, wachten en verlangen. Op melancholische maar zeer krachtige en intense wijze neemt hij je mee naar gebeurtenissen uit zijn leven. Je voelt iedere emotie, je ziet iedere gebeurtenis voor je. Hij heeft het vermogen alles beeldend te vertellen, zowel met zijn stem als met zijn muziek. Hij komt keihard binnen en raakt tot in het diepst van je ziel.
Niet voor niets hebben verscheidene film-, serie en documentairemakers zijn muziek uitgekozen om in hun producties te gebruiken. Denk aan de razend populaire tv-serie Suits, alsook Elementary, Longmire, de film Ashby en de documentaire Mount Lawrence.

Jonathon is een jonge hond met een oude ziel. Dit hoor je niet alleen terug in zijn teksten maar zeker ook in zijn muziek. Know My Name en Please zijn typisch liederen die door zwarte slaven gezongen hadden kunnen worden terwijl ze werkten op de plantages ergens diep in de Mississippi Delta. Sinner Song bevat meer een fifties gospelinvloed terwijl Enemy echt een jaren vijftig countrypop liedje is met een gospel feel. Met Burden grijpt de singer-songwriter terug naar de jaren tachtig pop met een Jona Lewie-achtige sound gecombineerd met een vlaag roots. I See You daarentegen is een moderner uptempo bluesrock nummer gemixt met electropop a la Goldfrapp. Slow Down heeft een klank vergelijkbaar met die van de Ierse muzikant Hozier. Sowieso komt Linaberry’s zang behoorlijk in de buurt van die van Hozier. Hoewel hij soms ook de lange mooie uithalen van Bryan Ferry heeft. Vooral op het nummer Die Young hoor je dit goed terug. Steeds opnieuw komt de associatie met Ferry terug wanneer deze song op staat. Niet alleen qua zang maar zeker ook qua sfeer, klank en melodieën zoals op diens album Frantic uit 2002. Het had werkelijk zo een liedje van Bryan Ferry zelf kunnen zijn. Take Me Away klinkt dan weer als de Britse folkrockband Mumford & Sons.
Maar laten we vooral eerlijk zijn: de New Yorkse singer-songwriter klinkt vooral heel erg als zichzelf en laat zich, zoals gezegd, niet in een hokje plaatsen. Hij is ongelooflijk getalenteerd en veelzijdig en is een zeer interessante artiest om in de gaten te houden. Een onvervalste, rasechte muzikant in hart en nieren. Hij zou zeker één van de headliners kunnen zijn op een festival als TakeRoot. Bovendien is hij ook nog eens heel boeiend om naar te kijken omdat hij met zijn One Man Band zo’n bijzonder, vol, krachtig en ijzersterk geluid weet te creëren.

‘Ones To Keep Close’ kun je niet beluisteren zonder verstrekkende gevolgen: je gaat ervan houden, omarmt het en laat zowel dit album als deze artiest nooit meer los. Inderdaad is het er eentje om dichtbij je (hart) te houden.

01. The Drop
02. Burden
03. Slow Down