Recensie: The Blues Messengers – Uncut

The Blues Messengers – Uncut
Format: CD – LP 180g Coloured Vinyl – Digital / Label: Styx Records
Releasedatum: 3 februari 2018

Het jaar 2018 is eigenlijk nog maar net een beetje op gang gekomen of ik heb al een album dat in december gegarandeerd in mijn jaarlijstje gaat komen. Dat album wordt door de Oostenrijkse band The Blues Messengers afgeleverd. En dat is niet zomaar een Oostenrijks bandje want dit trio bestaat uit zeer doorgewinterde muzikanten. Allereerst hebben we daar “Sir” Oliver Mally op zang en gitaar, die al een hele rits solo albums achter zijn naam heeft staan en daarnaast ook nog albums opnam met o.a. Raphael Wressnig. Contrabassist Alex Meik is afkomstig uit de jazzwereld en was lid van de Lungau Big Band. Drummer Peter Müller is de oprichter van het label waarop dit album is uitgebracht.

Het resultaat is een zeer losjes en intiem swingend bluesalbum dat wordt afgetrapt met de broeierige swampblues van Devil’s Gone Fishing. Oliver’s gitaar klinkt hier flink schroeiend, de contrabas swingt loom en de drums schuifelen zachtjes voort. Halverwege schrikt het nummer even op door een befaamde “peper in de kont” injectie maar gaat daarna weer lekker loom verder in een stijl die ergens tussen Tony Joe White, J.J. Cale en the Fun Lovin’ Criminals in zit. Het trio gaat op dezelfde broeierige swampvoet verder in Made Up My Mind met dat verschil dat de elektrische gitaar hier is ingeruild voor een akoestische. Het spel blijft echter even messcherp.
Constant Natural High is een ontspannen akoestische shuffle met een verrassend mooie contrabas solo. De schroeiende elektrische gitaar wordt weer tevoorschijn gehaald voor het haast Tom Waits-achtige Drivin’ Blues. Een langzaam voortsluipend nummer. In 21st Century Blues is Oliver in z’n eentje op de akoestische gitaar te horen. Een countryblues met sprankelend gitaarwerk waarin hij tracht om te gaan met de hedendaagse blues.
Life’s A Wonder is een zeer intieme slowblues waarin de contrabas een zeer belangrijke rol speelt door ook als solo instrument te fungeren. Back With A Bang heeft een stuwend treinritme met een broeierige fuzzgitaar en een in vol ornaat swingende ritmesectie. Mally scheurt in dit nummer als een…malle. Honeytrap is weer zo’n intieme slowblues, die traag voortkruipt.In Turn The Ship Around gaat het trio aan de boogie maar dan op een swampy manier. Dus met zoemende fuzzgitaar, brommende bas en kletterende drums.
The Blues Messengers sluiten dit zeer indrukwekkende album op zeer intieme wijze af met de ballad (She Was) Brave Enough met prachtig zoemende contrabas.

Mijn advies: Gelijk aanschaffen dit album!!!

01. Devil’s Gone Fishing