The Blues Band – The Rooster Crowed
Format: CD – LP – Digital / Label: Repertoire Records
Releasedatum: 22 juni 2018

Hoe prettig is het dat je gelijk bij de eerste tonen van een album al weet met welke artiest of band je te maken hebt. En dat is bij de Engelse Blues Band zeker het geval. Op al hun albums leveren ze blues van hoge kwaliteit af met een dus zeer herkenbaar eigen geluid.
Die herkenbaarheid komt uiteraard vanzelf door alle ervaring die de leden van deze band hebben. Paul Jones (zang, harmonica), Dave Kelly (zang, gitaar), Tom MGuinness (gitaar), Gary Fletcher (bas) en Rob Townsend (drums) zitten al zeer lang in het vak en uit hun muzikale verleden duiken namen als Manfred Mann, McGuinness-Flint en Family op.
Ze zijn al sinds het begin van de jaren ’80 actief als The Blues Band en hebben nu dus weer een nieuw album uit, dat weer vol staat met prima blues.

Ze openen met het lome, maar solide, rockende New Skin Game Blues, een nummer van Peg Leg Howell. Je pikt hier gelijk weer het vertrouwde geluid van The Blues Band uit door o.a. dat prima slidegitaarwerk en de huilende harmonica. Peace Don’t You Worry is een bluesrocker met een funky ondertoon met een prachtig duel tussen gitaar en slidegitaar en de samenzang die iets New Orleans-achtigs heeft. The Rooster Crowed In Memphis gaat meer richting het geluid van Tony Joe White met zwevende slide en priemende harmonica. Ook het gospelgeluid van The Staple Singers is hier traceerbaar. In de deinende bluesmambo Too Much Competition kraait de harmonica van Paul Jones het uit van spelvreugde. De bluesveteranen weten hier precies hoe ze de blues met soul moeten mengen.
Ik kijk even verrast op als ik een synthesizerintro hoor in I Am The Doctor. Een traag, broeierig swampblues nummer met zinderende harmonica en rauw gitaarwerk. Muddy Waters’ Still A Fool krijgt een zeer atmosferische slowblues behandeling waarna we in Say You Will terugkeren naar de tijden van McGuinness-Flint, wat inhoudt dat we hier te maken hebben met een combinatie van skiffle, folkblues en gospel. Hot Dog is dan weer een lekkere uptempo rocker met rauw slidelues geluid. De cover van Blind Boy Fuller’s Weeping Willow is een intieme, warme countryblues waarin de harmonica prima tot zijn recht komt. De leden van the Blues Band draaien hun hand niet om voor een prima soulblues nummer in Brother Blues. Een licht funky nummer met snerpende slidegitaar.Get Right Church is een uitbundig gospelblues nummer met een zeer hoog Staple Singers gehalte. Het album wordt op waardige wijze afgesloten met de prima soulblues ballad Even Better.

The Blues Band heeft het wederom voor elkaar gekregen om een prima, vertrouwd klinkend album af te leveren. Dat ze daar nog maar lang mee door mogen gaan!!

01. New Skin Game Blues
02. Peace Don’t You Worry