Recensie: The Bleecker Street Rippers – Highfalutin Dudes (EP)

The Bleecker Street Rippers – Highfalutin Dudes (EP)
Format: Digital / Label: Eigen Beheer
Releasedatum: 18 mei 2018

Men neme een flinke snuf oude 60’s/70’s bluesrock, een snufje stonerrock en een ietsiepietsie boogie en voila! Het geluid van het New Yorkse trio The Bleecker Street Rippers is klaar! Dit trio heeft hun derde release afgeleverd in de vorm een van EP met vier nummers. Duidelijk wordt dat zij zich flink hebben laten inspireren door het geluid van oude bluesrock formaties als Cream, The Jimi Hendrix Experience en Mountain.

Zoals te horen is in de opener, Bathtub Gin. Een stevig nummer met logge, trage riffs en hoge, haast Geddy Lee-achtige zang. Het trio schuwt tempoversnellingen ook niet want het nummer neemt af en toe een boogie wending. Er zitten trouwens ook flink wat “Mississippi Queen”(Mountain) elementen in dit nummer verstopt. De band is meer groove gericht dan dat ze zich laten gaan in gitaarsoli. In Phantom Money Shot zit een traag psychedelisch bluesrock geluid waarin het Cream geluid duidelijk de overhand heeft. Ook logge, tegen stoner rock aanleunende riffs worden hier niet geschuwd. In Bleecker St. Rippers gaat de band los in een smerig raggende garageblues boogie waarin de zang haast tenonder gaat in het fuzzgeweld. Qua intensiteit kan dit nummer tippen aan het oude boogie werk van Staus Quo maar dan wel een aantal versnellingen hoger. In dit nummer past zelfs een John Entwistle-achtige bassolo.
De afsluiter is I Like My Baby Liquor’d Up, dat na een mysterieus intro al snel overgaat in lompe trage bluesrock riffs met een door de bas gedomineerd psychedelisch eind.

Na drie singles en EP’s lijkt mij de tijd aangebroken om eens met een volwaardig album op de proppen te komen. En het zou mij, na het beluisteren van hun laatste EP, niet verbazen als dit een heel erg lekker bluesrock album gaat worden.

01. Bathtub Gin
02. Phantom Money Shot
03. Bleeker St. Rippers