Recensie: The Blackwater Fever – Delusions

The Blackwater Fever – Delusions
Format: CD – Vinyl – Digital / Label: Eigen Beheer
Releasedatum: 15 maart 2018

Het kan aan mij liggen maar als ik een cd ter review krijg uit Australië hebben negen van de tien bands hun oorsprong in Brisbane. Nu is Brisbane het surfparadijs aan de Oostkust van Australië en komt de vergelijking op met Los Angeles en San Francisco waar ook veel goede muziek vandaan komt. Op een of andere manier maakt de zon en het permanente vakantiegevoel iets bij creatieve mensen los.

The Blackwater Fever is een band die in 2005 zijn oorsprong vindt in Brisbane en de grunge als uitgangspunt heeft. QOTSA (Queens Of The Stone Age), BRMC (Black Rebel Motorcycle Club), Black Diamond Heavies en Nirvana zijn invloeden die je in hun werk duidelijk kunt herkennen. In het jaar dat in Nederland 50 jaar Paradiso wordt gevierd  en iedereen het concert van Nirvana als een van de hoogtepunten opgeeft. Waarbij als we iedereen mogen geloven, half Nederland erbij is geweest. Het doet mij dan deugt dat dit Australische trio een verdienstelijke poging doet de fibe van de grunge uit de jaren negentig te doen herleven.

How Far Would You Go, The Hit, Set My Mind en Don’t Run hebben die Nirvana feel die je doet terug verlangen naar die tijd. De ander nummers hebben zeker een link met die tijd maar klinken meer eigen. Het gebruik van distortion op de bas maakt dat het donker en zwaar klinkt, meer naar de stoner/doom toe met nummer als Love Bomb en Heavy Hand. Zo is de openingstrack Undone onmiskenbaar QOTSA, en het afsluitende Chains een meer bluesy ballad.

The Blackwater Fever legt hier een mooi gevarieerde plaat met rockmuziek neer. Met referenties naar de begintijden van de grunge, zonder als een kopiist te kunnen worden weggezet.

01. Undone
02. Darkest Of Dark