The Black Circles - Undone

The Black Circles – Undone
Format: CD / Label: Eigen Beheer
Releasedatum: 17 juni 2016

Tekst: Jan Hogenberg

Weer een nieuwe bluessensatie uit Engeland. Dit keer The Black Circles uit Warrington, UK, gelegen tussen Liverpool en Manchester, die de blues met eigen gevoel en invloeden van Stevie Ray Vaughn, Freddie King en Jimi Hendrix tot ons brengen. Sensationeel is misschien iets overdone maar live zal het zeker een sensatie zijn om naar te kijken. Het volledige album ‘Undone’ is er een die vele bluesliefhebbers zal doen stralen. Dus wat dat betreft zal het zeker de bluesband kunnen worden komende jaren. Want zo’n topproductie in eigen beheer maken is verrassend. Een zeer goed opgebouwd album met voldoende afwisseling op het bluesgenre. Dit album was in maart al uit in Engeland en gelukkig al snel erna voor het Europese vaste land bereikbaar gemaakt middels deze re-release.

Zanger en gitarist Sam Bratley heeft een ietwat andere stem dat de bovengemiddelde  zangstemmen in het bluesgenre. Waar deze veelal wordt vertaald door mannen of vrouwen waarbij de nodige sigaretten en drank hebben gezorgd voor een behoorlijke vervorming en schorheid is bij Sam alles nog zodanig glad dat hij in een hogere octaaf kan zingen. Behalve zijn stem is ook zijn gitaarspel behoorlijk innovatief en intensief te noemen. De diversiteit in stijlen qua blues en bluesrock wordt al vrij snel duidelijk bij dit album. Lekker bluesy, vlammend, op hol geslagen solo’s, laidback, punk en grunge, alles kan deze rijzende ster aan.

Het gitaarspel wordt ondersteund met een soliede bas-lijn van Martin Saunders en vormt samen met Mark Barrett, geen onbekende voor liefhebbers van The Hoax, een daverend ritmetandem. Zo nu en dan wordt er nog een Hoax-lid bij getrokken middels Jesse Davey welke op Hammond-orgel dit keer zorgt voor fraaie opvulling van de achtergrond van dit album. Verder nog gastoptredens van producer Phil Wilson op drums en Cat Fullbrook als zangeres.

Zo heb je in ieder geval een heel schare fans van The Hoax gelijk aan je zijde en deze zullen zeker niet ontevreden zijn over de bijdrage van hun favorieten in deze band. Uiteindelijk zullen vele fans ook deze band omarmen want de muziek van The Black Circles ligt in het verlengde daarvan.

Veel van de langzamere bluessongs hebben natuurlijk de basis van de traditionals welke er in oneindige variaties al door andere bluesbands zijn uitgevoerd maar toch weet The Black Circles er hun eigen draai aan te geven. Persoonlijk hou ik dan ook meer van de stevigere tracks van dit album waarin Sam Bratley voor mij een zeer getalenteerde gitarist laat horen waarbij hij ook met zijn stem toch zorgt dat deze band ver boven de gemiddelde bluesband steekt. Klasse band!!

01. One Big Lie
02. She’s Dynamite
03. Don’t Mean A Thing