Recensie: The Big Blue House – Binne My

The Big Blue House – Binne My
Format: CD – Digital / Label: Vrec Records
Releasedatum: 23 Februari 2018

Veel artiesten die proberen op te vallen willen zich onderscheiden door wat extra’s toe te voegen aan hun prestaties, dit uit zich vaak in extreem gedrag. Vroeger vooral in het slopen van hotelkamers, tegenwoordig is dit vaak visueel zoals Lady Gaga, of verbaal zoals Rapper Boef. Gelukkig zie je dit bij de blues niet zo opvallend, of het moet Johan Derksen zijn als hij weer eens tegen wat heilige huisjes aan trapt.

Toch kent ook de blues scene zijn extremen, maar daar heeft The Big Blue House geen boodschap aan. Zij bewandelen het pad van de lekkere “wegluister” blues. Als je als referentie kader Eric Clapton, Buddy Guy en Matt Schofield aanhaalt dan weet je dat zij zich graag begeven in de classic blues kaders.

The Big Blue House ontstond in 2014, in omgeving Sienna, Italië. Dit kwartet bestaat uit Danilo Staglianò op gitaar en vocals, Sandro Scarselli op keyboards, Luca Bernetti op bass en Andrea Berti op drums. Hun blues heeft iets prettigs, het luistert zo lekker weg. Al van af de openingstrack Liar verdwijn je in een soort van relax modus, de mooie Italiaanse tongval van Danilo, met zijn fijne gitaarwerk smaakvol omlijst met de Hammond van Sandro, het heeft iets ongrijpbaars.

‘Binne My’, Afrikaans voor inside me, geeft de stemming weer van de mannen, dit is wat wij in ons voelen, dit is de blues die wij willen spelen. De nummers worden gedomineerd door het relaxte gitaarspel van DDanilo Staglianò, en dat doet hij voortreffelijk. Alle nummers zijn voorzien van gedegen gevarieerde gitaarsolo’s, neem bijvoorbeeld in het mooie Black Eyes. In het swingende Middle Passage, is ook een hoofdrol weggelegd voor Sandro Scarcelli op de Hammond en is het Danilo die ook lekker weg soleert.
Het hoogtepunt van de cd is de titeltrack Binne My, schatplichtig aan Eric Clapton met een vleugje Dire Straits, laat The Big Blue House horen waartoe ze in staat zijn.Een prachtige ballad, met ingetogen solowerk die laat horen dat niet alles in een gitaarorgie hoeft te eindigen. Ook het afsluitende To Leave This World mag er ook wezen, ingeleid door conga’s werpt het al direct iets mysterieus op.

Zo proberend het ongrijpbare op deze cd te definiëren kom ik al luisterend en herbeluisterend tot de conclusie; het is het gitaarspel van Danilo Staglianò wat het is dat deze cd zo bijzonder maakt. Zo scherp, zo relax, nergens gehaast en overdreven.

01. Liar
02. Moments Of Rain
03. Black Eyes