Recensie: The Bennett Brothers – Not Made For Hire

The Bennett Brothers – Not Made For Hire
Format: CD / Label: American Showplace Music
Releasedatum: 20 juli 2018

De bluesrockers onder ons mogen de beurs weer gaan trekken want er is weer een absolute aanrader op dat gebied verschenen en wel van The Bennett Brothers. Dat zijn de broers Jimmy Bennett (zang, gitaar) en Peter Bennett (bas, zang) bijgestaan door hun kornuiten John Ginty (toetsen, ex-Dixie Chicks) en Lee Faler (drums, ex-Donald Fagen). De broers werden ontdekt door ex-Band lid Levon Helm en na hun avonturen met de Alexis P. Suler Band gaan ze er nu vol op eigen kracht tegenaan.
Hun album staat vol bluesrock die zal aanspreken bij fans van Walter Trout, Stevie Ray Vaughan maar ook bij de Southern rock liefhebbers.

Het album opent met de funky bluesrocker Junkyard Dog met een aan “Shotgun” (Jr. Walker) herinnerende groove. Een nummer vol gierend gitaar en soulorgel werk. Jimmy’s gitaargeluid is hier hard en schroeiend en zit vol invloeden van Walter Trout en Stevie Ray Vaughan. Hold On Tight is daarna een lome funky shuffle met een licht Southern rock geluid (Allman Brothers!). In dit nummer valt vooral de broeierig huilende slidegitaar op. I Just Don’t Want The Bues Today is een titel, die de meeste lezers van ons magazine behoorlijk tegen de borst zal stuiten. Het gaat hier om een luie bluesballad met soulvolle Gregg Allman-achtige zang. Daarna volgt de lome swingende boogie Blues # 9. Een instrumentaal nummer met schroeiend gitaarwerk dat zowel aan Freddie King als aan Stevie Ray Vaughan doet denken. Jimmy’s gitaar raspt, giert en huilt in dit nummer. What’d I Do is een stampende funky bluesrocker waarin je van alle kanten belaagd wordt door vlammend gitaarwerk. Een opwindende rocker met hoekige grooves en werkelijk magnifiek gitaarwerk waarin invloeden van Jimi Hendrix, Stevie Ray Vaughan en Walter Trout zitten. Rocking Chair is een langzaam schommelende blues. Na een primitief bonkend intro gaat de schommelstoel in de rock & roll versnelling met rauw slidewerk en rockende piano. How Long is een bluesrock mambo. Lui wiegend met een licht Latijns-Amerikaans geluid. The Only Way To Be is een onweerstaanbaar funky bluesrock nummer, gevoed door het funky elektrische pianospel en doorspekt met priemend gitaarwerk. Walk With The Devil is een wiegend nummer waarin at Los Lobos-achtige trekjes zitten maar dan met een veel hoger bluesrock gehalte waarin een snerpende gitaarsolo uiteraard niet ontbreekt. De broers gaan aan de landerige Southern rock in Not Made For Hire in de beste Lynyrd Skynyrd traditie (“What’s Your Name”).
Tot slot hoor je I Got A Woman en dat is dus niet het Ray Charles nummer maar wel een logge rauwe bluesrocker met een funky ondertoon.

Deze broers eisen met dit album terecht de aandacht van het bluesrock publiek op. Zoals de broers zelf al zeggen, dit album is “Not For Hire”. Gewoon aanschaffen!

The Bennett Brothers – How Long with John Ginty on B3 From "Not Made For Hire" – American Showplace Music Coming To A Radio Station near you July 1, 2018