Foto Recensie: The Ben Vaughn Quintet - Pièce de Résistance

The Ben Vaughn Quintet – Pièce de Résistance
Format: Vinyl – LP – Digital / Label: Kizmiaz Records
Releasedatum: 10 juni 2017

In het Americana genre is Ben Vaughn een behoorlijk grote naam. Hij maakt al sinds 1988 albums (soms solo, soms met zijn combo) en heeft ook een album samen met Alan Vega (ex-Suicide) en Alex Chilton (the Box Tops en Big Star) opgenomen. Daarnaast was hij actief als producer voor artiesten zoals Charlie Feathers en Los Straitjackets. Toch is hij in ons land niet echt bekend. En dat is geheel ten onrechte want deze man weet hoe hij aanstekelijke nummers moet schrijven en uitvoeren.

Dat bewijst hij wederom met zijn nieuwe album voor het Franse Kizmiaz label. Dit maal onder de naam the Ben Vaughn Quintet (Ben Vaughn op zang, gitaar, harmonica en piano), Gus Cordova (accordeon en zang), Mike Vogelmann (bas en zang), Seth Baer (drums en zang) en C.C. Crabtree (saxofoon, fluit en zang).

Het album begint met de zacht swingende Americana van Percy’s Blues. Dit nummer heeft een flink country gehalte waarin Vaughn’s warme stem prima uit komt. Murphy Bed is een vrolijk swingend rockabilly nummer met knorrende saxofoon. Door die saxofoon moest ik meerdere malen denken aan de tune van de Benny Hill Show. Seth Baer swingt er met zijn kwasten lustig op los, hierbij ondersteund door de pompende bas van Mike Vogelmann. Piece De Resistance is een Franstalig kroegnummer dat door de accordeon een cajun sfeer heeft. Een prima meezinger!
Eén van de vele “railroad” nummers uit de Amerikaanse muziekgescghiedenis is Railroad Track. Dit nummer stoomt zacht swingend door en zou ook zo maar in de smaak kunnen vallen bij fans van Mark Knopfler of Dire Straits. Sleep Without Drugs is een dromerig, in dit geval slaperig, nummer met een eigenaardig onderwerp. De acoordeon geeft dit nummer een Frans chanson sfeertje. Bij Here Comes Trouble ga je ongetwijfeld denken aan 50’s pop zoals het oude werk van Neil Sedaka. Ook de country ballad Walkin’ My Way (Back To Your Heart) heeft een nostalgisch geluid,ergens uit begin jaren 60.
Tex Mex gemengd met rock & roll is te horen in I’m Not Sayin’ dat, mede door de acoordeon, richting the Sir Douglas Quintet/Texas Tornados gaat. Dat geldt eigenlijk ook voor de spetterende Tex Mex rock `n roller Tape A Nickel To The Tonearm. When Losers Rule The World werd samen met Rodney Crowell (ex-Emmylou Harris) geschreven en is een prachtige weemoedige country ballad. In het vrolijke Gimme Gimme Gimme flierefluit C.C. Crabtree er behoorlijk op los op zijn fluit, ondersteund door een minimale, maar wel swingende, backing van bas, drums en handgeklap.
Tenslotte krijgt het Mose Allison nummer If You Live een loom, swingende bluesuitvoering.

Dit is gewoon een prima album met kwalitatief hoogstaande Americana songs. Gaan we het nu een keer mee maken dat Ben Vaughn ook in Nederland bekend wordt?

01. Percy’s Blues