Recensie: The Bacon Brothers – The Bacon Brothers

The Bacon Brothers – The Bacon Brothers
Format: CD / Label: Forosoco Records
Releasedatum: 2 maart 2018

De combinatie acteur-muziek is meestal geen goede combinatie. Natuurlijk zijn daar wat uitzonderingen in te vinden zoals Bruce Willis, Hugh Laurie en nu The Bacon Brothers. Dit duo bestaat uit acteur Kevin Bacon, die in ruim tachtig films speelde en zijn broer Michael, een componist, die veel muziek schreef voor TV en documentaires. Ik wist het eerlijk gezegd niet maar de broers hebben al zeven albums achter hun naam staan en leveren nu nummer acht af.
Bijgestaan door hun band, die bestaat uit Paul Guzzone (bas), Joe Mennonna (toetsen), Ira Siegel (gitaar, mandoline), en drummer Frank VIlardi (drums). G.E. Smith tekende voor de productie en hij is bekend als lid van de Saturday Night Live Band en zijn producties voor o.a. Carly Simon en Joan Jett. Popmuziek vormt de hoofdmoot op dit album. Maar dan niet zomaar popmuziek maar kwaliteits pop! Met een flinke dosis Americana.

Dat is gelijk al te horen in het nummer Tom Petty T-Shirt. Een nummer, dat grofweg ergens tussen Crowded House en (uiteraard) Tom Petty ingedeeld kan worden. De stemmen van de broers passen perfect bij elkaar en het nummer wordt behoorlijk opgepept door de gierende gitaarsolo van Ira Siegel. Shakin’ (So-Cal Smooth) begint Los Lobos-achtig om verder te gaan als keurig verzorgde Americana pop. Een zeer aanstekelijk, en dus ook hitpotent, nummer met prima verzorgde zang. De ingetogen ballad I Feel You doet aan het werk van John Cougar denken. A Road We All Know Too Well is een shuffle met een behoorlijk countrygehalte en lekker bluesy harmonica. Door de zang doet dit deinende nummer ook aan America denken. Vervolgens trekt het stuwende Americana nummer Driver weer meer richting Tom Petty/Traveling Wilburys. Two Rivers is een breekbare ballad, gezongen door Michael. Door zijn zang krijgt dit nummer een James Taylor/Jim Croce-achtig geluid. Broken Glass is de single van dit album en is een Eagles-achtige ballad met prachtige samenzang en onverwachts opduikende noisegitaar solo. The Garden heeft door de percussie een licht Oosters geluid. De blazers geven dit midtempo nummer een soulvol Americana geluid.
Boys In Bars sluit dit album af in een Southern rock-achtige manier waarbij Lynyrd Skynyrd het grote voorbeeld lijkt.

Dit is een prima popalbum, dat aan te raden is aan fans van artiesten als Soul Asylum, Tom Petty, Crowded House, The Rembrandts e.d.

01. Tom Petty T-Shirt