Recensie: The Atlanta Cafe Band – American Spirit

The Atlanta Cafe Band – American Spirit
Format: CD / Label: Eigen Beheer
Releasedatum: 1 januari 2018

Het feit dat een band bestaat uit muzikanten, die al zo’n veertig jaar ervaring in de blues en de Southern rock hebben, is nog geen garantie dat ze ook een goed album kunnen afleveren. En dat is jammer genoeg het geval met The Atlanta Cafe Band. Een band, die bestaat uit Wallace Wrede (bas), Paul Sobolewski (sologitaar), Bob Vnencak (drums) en Charlie “O” Ohlweiler (zang, gitaar, harmonica). Een viertal muzikanten, die in de loop der jaren ervaring opdeden bij bands als Blackfoot, Vanilla Fudge, Lynyrd Skynyrd en nog vele andere bands en artiesten.
Waar gaat het dan mis op dit album?
Te beginnen doet de matte productie vrijwel alle nummers de das om. Het spettert gewoon niet op dit album! En een Southern rock album moet het vaak toch hebben van spetterend gitaarwerk! Speltechnisch valt er niets op het gitaarwerk aan te merken. Daar valt de jarenlange ervaring wel in terug te horen. Daar komt dan ook nog bij dat lang niet alle nummers overtuigen.

En het album begint nog wel zo veelbelovend met Jeopardy. Een prima Southern rock nummer waarin The Allman Brothers van grote invloed waren. Het snerpende slidewerk van Paul Sobolewski springt er hier uit. In Playing To Live is gitarist Sonny Landreth te gast. In deze boogie zijn duidelijke Lynyrd Skynyrd invloeden te horen.
Hierna gaat het jammer genoeg qua kwaliteit bergafwaarts. Het lome funky Baby Said She’d Call is op zich wel een aardig Wet Willie-achtig nummer maar heeft zwaar te lijden onder het tamme geluid.
212 Degrees gaat op dezelfde funky voet verder maar hier verdwijnt de gitaarsolo bijna in de mix. Het mid-tempo Midnight Train is een Lynyrd Skynyrd-achtig nummer maar dan wel een paar klassen minder. Op het prima gitaarwerk na blijft er een weinig spectaculair nummer over. Dat geldt jammer genoeg ook voor het landerige Marshall Tucker Band achtige The Road, dat maar niet van de grond wil komen. De laatste twee nummers van het album Memphis en Taxi ontstijgen het “gemiddelde bar band” niveau niet.

Ik kan niet anders dan tot de conclusie komen dat de bandnaam precies aangeeft wat voor band dit is. Een band, die leuk zal klinken in een bar maar die op dit album totaal niet overtuigt.

01. Jeopardy
02. Playing To Live