The Answer – 412 Days Of Rock ‘n Roll

Format: DVD / Label: Spinefarm Records/V2 / Release: 13 Juni 2011
Cosmox.nl, Blues CD’s online bestellen

Tekst: Jeroen Bakker

Na het debuutalbum ‘Rise’ uit 2006 en de opvolger ‘Everyday Demons’ uit 2009 is er dan nu een dvd verschenen van The Answer met een zeventig minuten durende documentaire, diverse live-opnamen en negen promotieclips. Wie de laatste optredens van AC/DC in Nederland heeft bijgewoond werd al vroeg op de avond wakker geschud door vier jonge Noord-Ieren met een enorme hoeveelheid enthousiasme, energie, inzet maar bovenal met een grote dosis ‘rock in hun donder’. Het is snel gegaan met de vier jongens uit Belfast die vijf jaar geleden nog een korte Nederlandse tour deden in zaaltjes met gemiddeld vijftig betalende bezoekers. De band mocht openen voor grote namen als The Rolling Stones, Aerosmith, Whitesnake en The Who maar “Het beste live-optreden ooit wordt zonder twijfel gespeeld door AC/DC”, aldus Micky Waters, de bassist die namens het viertal spreekt.

De band wordt 412 dagen gevolgd tijdens de Black Ice-tour van hun grote helden waar het als support-act mag optreden. “We waren bezig met het opnemen van enkele b-kanten voor ‘Demon Eyes’ in Brixton” toen onze manager iedereen bij elkaar riep voor een korte vergadering. Op het moment dat hij zijn map op tafel legde zag ik tussen die papieren het logo van de band met diverse plaatsnamen er achter vermeld staan. Toen wist ik het zeker”. Het blijkt de tourkalender te zijn van 42 optredens in Amerika waar wordt opgetreden in zalen en stadions met een minimale capaciteit van 20.000 toeschouwers. High Voltage Rock ’N Roll dus: “You guys are nervous as hell?”, vraagt de sympathieke Brian Johnson aan zijn support-act die de allereerste keer mogen openen. “Kom eens in de AC/DC-kleedkamer kijken, dat is pas spanning”, volgens de zanger die de zestig reeds gepasseerd is.

Wat volgt is een tourdagboek van vier jonge honden die ondanks de vele live-optredens nog zo groen als gras zijn vergeleken met de populairste rockband ter wereld. Iedereen is ‘Big In Japan’ maar na succesvolle optredens in Osaka en Tokio dreigt het noodlot toe te slaan. Drummer James Heatley krijgt een dusdanig ernstige polsblessure dat de laatste twee optredens in de UK, waaronder het optreden in Manchester 18 uur later, in gevaar dreigen te komen. Wie een kijkje wil nemen achter de schermen tijdens ’s werelds meest succesvolle tournee van het seizoen 2008/2009 wordt met de documentaire uitstekend bediend maar de band komt het beste tot zijn recht tijdens het uur lange live-optreden, waarin opnamen uit Amerika, Spanje en de Ulster Hall in thuishaven Belfast zijn verweven.