THE 44’S

THE 44’S – ON THE 13th
Format: CD. Label: Sonic Rendezvous. Releasedatum: 15 Mei 2015

Tekst: Jeroen Bakker

Lange tijd maakten ze de clubs en barretjes in het Californische Long Beach onveilig maar sinds zeven jaar gaan ze onder de naam 44’s door het leven. Met een debuutalbum dat gezien werd als een kruispunt waar Kid Ramos frontaal de The Red Devils in de flank ramde, veroorzaakte de band indertijd hevige opwinding in ‘bluesland’. Die crossover bleek niet op toeval te berusten. Mike Hightower zou zich later, als voormalig bassist van Lester Butler’s 13, bij de band voegen en de stempel die producer/stergitarist Ramos op het geluid drukte was precies dat wat de plaat onderscheidend maakte van de rest.

Met gitarist Johnny Main, drummer J.R. Lozano en bluesharpist Jacob Huffman is het album On The 13th opgenomen dat vorige maand werd uitgebracht en middels een integrale live-uitvoering op het Moulin Blues Festival werd gepresenteerd. De intenties zijn nog steeds hetzelfde als die van het prille begin, namelijk ‘eer betuigen aan de grote bluesmannen maar wel op onze manier.’ Op het vorige album waren danook prachtige interpretaties van Howlin’ Wolf en Willie Dixon te vinden maar er is de afgelopen jaren wel degelijk een eigen geluid ontstaan zonder dat de meesters worden vergeten.

Zo wordt er hier geopend met Fade To Black, een rauwe eigen compositie, krijgt Magic Sam’s Easy Baby een meer dan waardige vertolking van maar liefst zeven minuten en wordt ook nog maar eens de muziek van Andrew ‘Smokey’ Hogg onder de aandacht gebracht in het pompende en bijna net zo lang uitgevoerde Too Many Drivers. Hier wordt de luisteraar in de eerste twintig minuten al vanuit Los Angeles via Chicago bij de Texas-blues afgezet om even op adem te komen en dan te bedenken dat de dollemansrit nog niet eens halverwege is.

De jonge Huffman, ooit getipt door Rod Piazza, maakt indruk met het door hem gedragen en geblazen instrumentale Medium Shade en als waardevolle begeleider in Slip Slide. Maar hij steelt pas echt de show in het van de eerdergenoemde Red Devils bekende Devil Woman. Hadden we het zojuist over een waardig eerbetoon? In deze prachtig opgebouwde uitvoering wordt maar liefst negen minuten geëxcelleerd door alle muzikanten. Je zou het snelle en opwindende Hanging Tree bijna over het hoofd zien, maar deze venijnige boogie in de beste John Lee Hooker-stijl is simpelweg een geweldige uitsmijter van een album dat, hoewel het armzalige hoeswerk anders doet vermoeden, met heel veel zorg en oprechte liefde is samengesteld.

The 44’s zijn op 3 juli a.s. te zien in Tielt (B) op het Patersdreef Blues Festival

1. Fade To Black
2. Too Many Drivers