Recensie: Terry Wall & The Wallbangers Featuring Travis Wammack – Memphis To Muscle Shoals

Terry Wall & The Wallbangers Featuring Travis Wammack – Memphis To Muscle Shoals
Format: CD – Digital / Label: Aljus Records
Releasedatum: 9 februari 2018

De Southern rock liefhebbers worden de laatste tijd flink verwend. En ze kunnen weer gaan likkebaarden want hier is weer een uitstekend album, afkomstig van de band Terry Wall & the Wallbangers met als speciale gast Travis Wammack, een singer-songwriter die al sinds de jaren 50 actief is.
De band van Terry Wall bestaat uit Terry Wall (zang, gitaar, harmonica), Steve Bigbee (wasbord), Roger Clark (drums), Jimmy Enright (toetsen), Brad Guin (fluit, saxofoon), Steve Potts (drums), Artie Wilson (bas, ex-Black Oak Arkansas) en Jim Whitehead (toetsen). Samen met Travis Wammack hebben zij een album uitgebracht waarin een prima mix van bluesrock, country en soul te horen is.
De zang en de gitaarsoli worden afgewisseld door Terry en Travis Wammack.

De band uit Memphis, Tennesse opent het album met Highway 72, een felle mix van blues, country en rockabilly. Een uitstekend begin van het album met stevig rockende gitaren en een smerige slidesolo van Travis Wammack. Under The Sun is daarna een lekker logge bluesrocker met lome riffs en lichte “Spoonful” invloeden. Not Two Of A Kind is een bluesballad waarin de band zich van zijn gevoelig en soulvolle kant laat horen en daar horen uiteraard blazers bij! Terry beschikt over een prima soulstrot. Rock & Roll Juice is een loom bonkend nummer met een zelfde luie stijl als J.J. Cale maar dan met zowel scheurend harmonica als scheurend slidewerk. Een echte meebruller! Don’t Worry Me Now is een Southern Rock ballad met melodieus gierende gitaren. Het nummer zit qua stijl ergens tussen Bob Seger en Tom Petty in. De boogie wordt ingezet in Arkansas met rockende piano en stevig door riffende gitaren. Een eerbetoon aan Arkansas. Hun eigen “Sweet Home Arkansas?” Daarna begeeft de band zich op het soulblues terrein in Falling For You en levert een licht funky nummer af met hard priemend gitaarwerk. Ook Going Down Town is weer zo’n lekker lui funky nummer met broeierige slide.
Op het eind van het album schakelt de band een tandje terug met Old Man In The Mirror. Een semi-akoestische Bob Seger-achtige ballad en de afsluiter The Sun Is Shining. Een zonnig swingende shuffle met een iets hoger country gehalte waarin het wasbord te horen is.

Dit door Don Nix geproduceerde album kan bijgezet worden in de categorie “prima Southern rock” albums!

01. Highway 72
02. Under The Sun