Recensie: Terry Blersh – Play It All Day

Terry Blersh – Play It All Day
Releasedatum: 11 maart 2018

In het geval van dit nieuwe album van de Canadese zanger en gitarist Terry Blersh is er sprake van een keurig verzorgd album waarop muziekstijlen als blues, jazz, soul en reggae voorbijkomen. Af en toe doet Terry denken aan Delbert McClinton maar meestal toch als Harry Connick Jr. Lui, jazzy met hier en daar een bluesy prikje. Het gevaar zit er dan altijd in, dat het af en toe te gepolijst gaat klinken.

Dat gebeurt in een tweetal nummers. Allereerst in The Girl Outside My Window, dat een mix is van reggae, zydeco en soul. Terry zingt in dit nummer een duet met John Mays van de band Fathead. Dit nummer klinkt mij wel erg loom in de oren en dat wil bij mij alleen maar werken als de zon schijnt.
De jazzy schuifelende ballad Only One gaat naar mijn mening wel erg ver richting de zwijmeljazz van Michael Bublé, terwijl het nummer mij ook af en toe aan Leon Russell’s This Masquerade deed denken. Op de overige nummers blijft Terry gelukkig aan de goede kant van de streep. Zo opent het album met de loom swingende bluesmambo Treat Me Right waarin Terry’s fel priemende gitaar prima tot zijn recht komt.
In It’s All Right zingt Terry een duet met John Finley, onder andere bekend van de band Rhinoceros. Een lui swingend rhythm & bluesnummer in de stijl van Delbert McClinton. Ook Play It All Day is een duet. Dit keer met jazz/soul zangeres Quisha Hunt. Dit nummer doet erg veel denken aan de souljazz van de band Incognito. Terry zorgt voor de priemende blues invloeden.
In It’s Just You treedt saxophonist Gene Hardy aan, die musical director was in de band van Michael Bublé en lid is van Ronnie Hawkins & The Hawks. Zijn sax steelt de show in dit luie jazzy funknummer met lichte New Orleans invloeden. (Maybe) It Ain’t Too Late is een heerlijk romige bluesshuffle over de verwaarlozing van Moeder Aarde.
Het Elvis nummer King Creole wordt door Terry getransformeerd tot een lui swingende jazzy bluesshuffle en de volgende cover, Gordon Lightfoot’s Early Morning Rain, klinkt hier als een tex mex nummer a la The Texas Tornados. Bluesgitarist Jimmy Bowskill is hier te gast. Het nummer heeft trouwens ook veel weg van de samenwerking van Willie Nelson en Carlos Santana in They All Went To Mexico. Dan komt de bluesrocker in Terry naar boven in het instrumentale Jammin’ II dat hij van vurig priemend gitaarwerk voorziet.
De afsluiter komt in de vorm van I’ll See You In My Dreams, een nummer van Isham Jones uit 1924. In Terry’s handen is dit een ragtime-achtig nummer geworden, compleet met mandoline.

Voor wie zowel van Delbert McClinton als Harry Connick Jr. houdt is dit album van Terry Blersh zeker aan te raden.

01. Treat Me Right