Recensie: Tenement Kids – Tenement Kids

Tenement Kids – Tenement Kids

Format: CD/ Label: Surburban Records/ Release: oktober 2012
Cosmox.nl, Blues CD’s online bestellen

Tekst: Jan Marius Franzen

Goeie en originele muziek maken in Nederland? Ja, dat kan! En dat bewijzen de Tenement Kids overtuigend op hun nieuwe CD “Tenement Kids”.

De Tenement Kids (vrij vertaald: straatschoffies) zijn zo’n 7 jaar geleden als een die-hard Punkrock band begonnen maar hebben op hun tweede CD hun muzikale horizon aanzienlijk verbreed met ingrediënten uit (Southern) Rock, Gospel en Soul. Ook is de band  uitgebreid met de toetsenist en één van de laatste hammondspelers: Joël Agterbosch,  en twee achtergrondzangeressen.

Ik vroeg de zanger en gitarist Gijs Wilbrink naar zijn tegenwoordige bronnen van inspiratie en hij noemde onder meer The Band,  Charles Bradley, Bruce Springsteen en de Drive-By Truckers. Het was vooral de laatst genoemde band die hem over de streep trok om nieuwe muziek te gaan maken. En de genoemde invloeden zijn naast de Punkrock invloeden te horen op deze uitermate verrassende en avontuurlijke CD.

De CD begint met het rockende “All Night Train’ dat sterk aan het werk van Bruce Springsteen doet denken en de opmaat is naar één van de hoogtepunten van de CD “The Ballad Of Frederick W”; het meest Southern Rock-achtige nummer op deze CD met stevig gitaarwerk en ook verrassend akoestisch gitaarspel. Net zoals bij de songs van The Drive-By Truckers heeft ook deze song een verhalende tekst. Het nummer gaat overigens over de broer van de grootvader van Gijs. “Diamond In The Dark” is ook zo’n hoogtepunt. Een slepend nummer met stuwend drumwerk, de dreun van een grote trom wordt perfect vormgegeven en aangevuld met mooie gospelachtige achtergrondzang. Maar alle nummers op de CD zijn goed en hebben allemaal iets speciaals zoals de Punkinvloeden op het rockende “Bad Desire”, de zeer overtuigende zang op het akoestische “Before The Flood” en het sfeervolle orgel- en gitaarwerk op het meeslepend gezongen “You Hurt Me So Bad”.

Kortom: Een de beste albums ooit van een Nederlandse band, die moeiteloos kan wedijveren met bands uit Verenigde Staten, die vergelijkbare muziek maken. Een CD met 12 unieke verhalende nummers, vol voelbare energie en passie, gemaakt door uitstekende muzikanten. Deze  CD mag in geen enkele verzameling van de Roots, (Southern) Rock en Soul liefhebber ontbreken.

1. All Night Train
2. The Ballad Of Frederick W
3. Preoccupied
4. Wait Another Round
5. Bad Desire
6. Before The Flood
7. We’re Gonna Win This Time Around
8. People Like To Exaggerate
9. 1995
10. Diamond In The Dark
11. Dirty Woman
12. You Hurt Me So Bad

Een interview met de zanger, gitarist en songwriter van The Temenent Kids, Gijs Wilbrink, is op 27 november te beluisteren in mijn radio programma Purple Haze op RTV Katwijk. Purple Haze is elke dinsdagavond van 11 tot 12 uur on air en is  natuurlijk ook via internet te beluisteren. Voor meer informatie zie: http://purplehaze.rtvkatwijk.nl/

Website Tenement Kidswww.tenementkids.com