Ten Years After – A Sting In The Tale
Format: CD – Vinyl – Digital / Label: Butler Records
Releasedatum: 20 oktober 2017

Ten Years After viert met ‘A Sting In The Tale’ hun 50-jarig bestaan. Welke blues liefhebber is niet opgegroeid met Ten Years After. I`m Going Home is een van de blues klassiekers die iedereen kent. Mijn eigen kennismaking was in de plaatselijke jeugdsoos. Ik was 15 en wist nog weinig van muziek. Maar blues klassiekers als  ZZ-Top – Tush, George Throrogood – Bad To The Bone en Ten Years After – I`m Going Home hebben mijn muzikale voorkeur definitief beïnvloed.

Hoewel Ten Years After enige doorstart- en bezettingswisselingen kende zijn ze nog steeds actief. De huidige bezetting van Ten Years After zijn naast de twee originele leden Ric Lee; drums en Chick Churchill; keyboards, Colin Hodgkinson; bas en Marcus Bonfanti; zang-gitaraar. De laatste zijn twee toppers uit de Britse bluesscene met een lange staat van dienst. In deze huidige bezetting treden ze sinds 2014 op en produceren ze hier hun tweede plaat. Hoewel de eerste een live album was met Ten Years After klassiekers, is dit hun eerste album met nieuw eigen werk. Of zoals Chick Churchill memoreert “This is a no look back album”.

Dat het geen “no look back “album is geworden kan ik beamen. Dit is gewoon goede muziek van een stel gelijkgezinde muzikanten. Vermoedelijk onder invloed van Marcus Bonfanti geven zij hier een nieuwe wending aan het oeuvre van Ten Years After. Wat ik hoor hier bevalt me prima, Marcus Bonfanti is een goede zanger, begenadigt met een mooi stemgeluid. Muzikaal zit het perfect in elkaar, een fijne samenstelling van goede rock muziek met bluesy invloeden.

De cd opent nog een beetje twijfelend met Land Of The Vandals, maar wordt daarna met elk nummer sterker. Iron Horse  begint bluesy maar versnelt en kent lekker baswerk. Vanaf Miss Constable wordt de nieuwe toon gezet, vooral na de ballad Up In Smoke. Met nummers als Retired Hurt, Suranne Suranne, Stoned Alone enTwo Lost Souls. Zeker Two Lost Souls is een echte American highway song met lekker mondharmonicawerk. Top nummer en perfect uitgewerkt.

Met het fantastische Diamond Girl en Last Night Of The Bottle, brengen ze twee nummers die de richting van de vernieuwde Ten Years After aangeven. Een stuwende sterke ritme sectie, sterke zang maar ontegenzeggelijk de verdienste van Chick Churchill en Marcus Bonfanti. Die twee kleuren met het keyboard- en gitaarspel de nummers perfect in. Met Guitar Hero brengen zij ook nog een ode aan de in 2015 overleden Alvin Lee, de man die onlosmakelijk verbonden was met Ten Years After.

Als ze op deze weg doorgaan dan kan Ten Years After nog jaren mee. De muzikale impulsen van de vernieuwde samenstelling van de band smaken naar meer.

Keep up the good work.

01. Land Of The Vandals