Recensie: Tami Neilson – Sassafrass!

Tami Neilson – Sassafrass!
Format: CD / Label: Outside Music Records
Releasedatum: 1 juni 2018

Wanneer een artiest(e) enorm veelzijdig blijkt te zijn kan dan soms leiden tot een album, dat wat richtingloos klinkt en waarop te veel verschillende muzikale stijlen te vinden zijn.Niets van dat alles echter bij de Nieuw-Zeelandse zangeres Tami Neilson. Zij werd geboren in Canada waar ze als kind al met the Neilson Family optrad en zelfs de support act van Johnny Cash was.
Dit is haar vierde album waarop ze wordt bijgestaan door Mike Hall (bas), Joe McCallum (drums), Brett Adams (gitaar), Neil Watson (gitaar, pedalsteel), de blazers Cameron Pearce, Gwyn Reynolds, Reuben Derrick en Scott Taitoko en de achtergrondzangers Georgie Clifford, Nyree Huyser en Sarena Close.

We hebben hier dus te maken met een uiterst gevarieerd album. Maar dat is totaal geen probleem doordat de prima rauwe stem van Tami als constante verbindende factor door dit album heen klinkt.
Er wordt gestart met Stay Outta My Business, een lui boppende mix van rhythm & blues en rockabilly. Tami’s stem heeft een flink rauw randje dat prima tot zijn recht komt in dit luchtige aantrekkelijke nummer. Met een titel als Bananas zal het niemand verbazen dat we hier te maken hebben met een tropisch fruitnummer, dat klinkt als Kid Creole & The Coconuts maar dan voorzien van een rauwe twanggitaar en spetterende blazers. Tami’s rauw snijdende stem voelt zich hoorbaar prima thuis in deze muzikale fruitmand.
Diamond Ring is een loom soulvol nummer, dat erg beïnvloed lijkt door het geluid van Amy Winehouse. In het nummer komt zowel een rauw riffende als een romige zwevende gitaar voor. De ballad A Woman’s Pain zit duidelijk meer in de countryhoek waarbij je richting Tony Joe White of Kris Kristofferson doet denken. Tami laat hier haar breekbare kant horen.
Devil In A Dress klinkt loom en soulvol, maar ook bluesy, met stuwende blazers en onderkoelde zang a la Nancy Sinatra/Peggy Lee. De zang van Tami heeft in de luie sensuele jazzballad One Thought Of You erg veel weg van die van Timi Yuro en dat is beslist een compliment!. Het nummer schuifelt heerlijk voort met een af en toe opduikende steelgitaar. Miss Jones schiet gelijk fel uit de startblokken. Een rauw funky soulnummer dat aan Paloma Faith doet denken. Met dat verschil dat Tami vocaal veel meer in huis heeft. In Smoking Gun hangt een broeierig swamp sfeertje. Het nummer sluipt dreigend voort en Tami klinkt hier net zo rauw als Etta James of Tina Turner. Kittyy Cat is een quasi onschuldig rockabilly nummer met boppende bas, rauwe twanggitaar en Tami’s stem, die klinkt alsof Tami een katje is die je niet zonder handschoenen wilt aanpakken. De country steekt zijn kop weer op in de ballad Manitoba Sunrise Motel 6 met een prachtig huilende steel en zacht twangende gitaar. Dit nummer zit in het Patsy Cline gebied.
Het album zweeft heerlijk richting zijn eind in Good Man. Een bluesy ballad waarin je “I’d Rather Go Blind” lichtjes terug kan horen maar dan met galmende gitaar en een ultra traag ritme.

De variatie op dit album vind ik juist een grote kracht met als heerlijk extraatje die krachtige rauwe stem van Tami.

01. Stay Outta My Business