SYML – SYML
Format: CD – Digital / Label: Nettwerk Music Group – V2 Records
Releasedatum: 3 mei 2019

Tekst: Ella-Milou Quist

SYML is het soloproject van de Amerikaanse singer-songwriter en multi-instrumentalist Brian Fennell, wie tot voor kort deel uitmaakte van de indie-band Barcelona. SYML betekent ‘simpel’ in het Welsh, Fennell’s roots liggen namelijk in Wales. Als kind werd hij geadopteerd en groeide op in Issaquah, Washington en ontdekte later dat zijn biologische ouders Welsh zijn.
Brian leerde op jonge leeftijd piano spelen en schreef zijn eerste liedje toen hij achttien jaar oud was. Na de middelbare school ging hij naar de Whitworth University, eveneens in Washington, waar hij een diploma in Muziekeducatie behaalde, met percussie als specialisatie. Na op verschillende plaatsen in en rond Seattle te hebben gewoond, keerde hij terug naar Issaquah waar hij momenteel muziek schrijft en produceert vanuit zijn thuisstudio. Met slechts zijn piano, gitaar, stem en laptop (synths), maakt hij wonderschone ‘simpele’ melancholische liedjes met rake, emotionele teksten.
Fennell bracht zijn eerste EP ‘Hurt For Me’ uit in 2016 en in 2017 kwam er een nieuwe single uit. Een gouden greep zo bleek want met deze single, Where’s My Love, scoorde hij een wereldhit die de honderd miljoen streams op Spotify aantikt. De single werd gebruikt voor de populaire televisieserie Teen Wolf en stond twintig weken lang op nummer één in de Billboard Hot Rock Songs chart. In 2018 werd het nummer goud in Canada en België en kreeg het twee maal de nummer één positie in de Canadese CBC Top 20 charts. Where’s My Love werd tevens gebruikt voor de officiële trailer van de film Adrift uit 2018 en verscheen ook op Fennell’s tweede EP ‘In My Body’ in datzelfde jaar.

Nu is er dan eindelijk het zelfgetitelde debuut, met eveneens een plekje voor Where’s My Love. Brian nam de cd grotendeels op in zijn eigen studio en kreeg daarbij hulp van de producers Mark Ralph (Years & Years, Clean Bandit) en Chad Copelin (Sufjan Stevens, Other Lives). Ook Grammy Award winnaar en engineer Joe Visciano (Adele, Beck) droeg zijn steentje bij en mixte het album.

‘SYML’ is een plaat vol emotionele dream-pop, synth-rock, indie en folktronica. Met stemmige liedjes met onderwerpen uit zijn leven gegrepen, zoals vreugde, pijn, angst, onbekendheid en vrede, stelt Fennell zich uitermate kwetsbaar op. Zijn openheid siert hem en zijn eerlijke, rake teksten komen meteen binnen. Daarbij zorgen zijn prachtige en vooral kenmerkende hoge vocalen  voor extra emotie en diepgang. Hij dendert regelrecht je hart binnen, grijpt je bij de strot en laat je vervolgens niet meer los.
Ondanks dat het album een tamelijk sentimentele ondertoon heeft, klinkt het niet zwaar en weemoedig. De singer-songwriter heeft namelijk zijn emotionele songwriting en melancholische gitaar- en pianoklanken gemengd met aanstekelijke beats in de vorm van minimalistische synths waardoor het geheel een geestverheffend en hartverwarmend karakter krijgt. Ook spreken sommige teksten juist hoop, kracht en vreugde uit. Daarnaast heeft Fennell een goede mix gemaakt tussen wat meer uptempo poprock liedjes en sfeervolle ballads. Hierdoor weet hij het spannend en interessant te houden.

Wat erg opvalt is dat SYML’s muziek behoorlijk Britse invloeden bevat. Dit merk je vooral aan de opbouw en (sterke) compositie van de nummers, de uitstekende arrangementen, de zanglijnen, de manier van zingen en zelfs aan Brian’s vocalen in het algemeen. Ook hoor je dit terug in het typische mooie, sfeervolle en melancholische landschap aan klanken en kleuren dat veel Britse singer-songwriters op deze manier neerzetten. Fennell weet zijn biologische roots dus feilloos te combineren met de meer hitgevoelige en gelikte sound van Amerika, het land waar hij opgroeide en waar hij tot op de dag van vandaag nog steeds verblijft.
Brian’s muziek draait om de eenvoud. Hij blijft dicht bij zichzelf, dichtbij zijn roots en komt direct tot de kern. Zijn hartroerende muziek blinkt uit in simpele schoonheid. Dat is ook gelijk waar zijn kracht zit. Met zijn sfeervolle en meeslepende songs, uitmuntende tekstbeleving, bezieling en schitterende zangstem raakt hij tot in het diepst van je ziel en kruipt direct onder je huid. ‘SYML’ is werkelijk een prachtplaat.

01. Clean Eyes
02. WildFire
03. Bed