Recensie: Sweet ‘N’ Salty – I Done Told Ya (EP)

Sweet ‘N’ Salty – I Done Told Ya (EP)
Releasedatum: 2 maart 2018

Zo af en toe verschijnt er een release waarop weer teruggegaan wordt naar de basis van de blues. Terug naar de countryblues geluiden uit de jaren ‘20/30. En dat is precies wat je voorgeschoteld krijgt op dit mini album van het duo Sweet ‘N’ Salty.
Ik ga er maar vanuit dat Sweet staat voor zangeres en gitarste Libby Rae Watson uit Pascagoula, Mississippi. Zij raakte gedurende haar tienerjaren al in de greep van de blues toen ze een songboek kocht met nummers van o.a. Son House en Mississippi John Hurt. Vanaf dat moment ging zij voor de volle honderd procent voor de blues. Haar mentor was destijds Sam Chatmon van de legendarische Mississippi Sheiks. Nu vormt ze dus het duo Sweet ‘N’ Salty met zanger-gitarist Wes Lee (de Salty van het duo neem ik aan).
Er staan zes nummer op dit album waarvan er vijf zeer zeker in het countryblues straatje passen.

Zo is Mr. Sam’s Blues een intieme countryblues waarin het rauwe doorleefde stemgeluid van Wes prima past bij de krachtige stem van Libby. Beiden beschikken over een soepele, sprankelende gitaarstijl. Ook Won’t Be Worried Long is een countryblues met een meer folky geluid, mede door het gebruik van de mandoline. In dit nummer laat Wes horen dat hij ook over een soulvolle stem beschikt. In de luchtige countryblues swinger You Don’t Rock My World laat Libby zonder al te veel omwegen dat ze geen hoge pet meer op heeft van haar huidige partner.  Na een tekst als “You ain’t diggin’ my potatoes, stay away from me” lijkt het mij niet meer dan logisch om dit nummer in de categorie “sprankelende afzeikblues” in te delen.
En dan is het tijd voor de zingende zaag van Libby! Zij zorgt in Worrying Times voor een naargeestig sfeertje. Wes levert prima gitaarwerk af en zingt op een zeer zorgelijke manier. Hij heeft overduidelijk de blues! In Big Joe vertelt Libby het waar gebeurde verhaal over haar zoektocht naar de legendarische Big Joe Williams. Verpakt in een lome countryblues met soepel slidewerk van Wes. Slechts in Bluesman In My Graveyard wordt er enigszins van het countryblues pad afgeweken via een atmosferische bluesy ballad met zacht brommende synthesizer en huilende slide.

Sweet ‘N’ Salty bewijzen met dit album dat zij een duo zijn, dat zeer goed op elkaar is ingespeeld en dat op een prima authentieke wijze het geluid van de oude countryblues weer nieuw leven inblaast.

01. Mr. Sam’s Blues
02. Won’t Be Worried Long