Recensie: Suzie Vinnick – Shake The Love Around

Suzie Vinnick – Shake The Love Around
Releasedatum: 9 maart 2018

Suzie Vinnick is geen groentje meer in de Canadese muziekscene getuige de zes Maple Blues Awards for Best Female Vocalist en twee maal Best Singer-Songwriter en 3 Times Nominee Album Of The Year bij de JUNO awards. Voorwaar geen slechte palmares. Merkwaardig is het dan dat een artiest van dit formaat met de pet rond moet, een crowdfund actie nodig heeft om een nieuwe plaat te kunnen maken. Dat zij om geld uit te sparen de gitaar en bas vaak zelf ter hand neemt en een beroep doet op vrienden uit de muziekscene om het album te kunnen voltooien.
De titel van het album ‘Shake The Love Around’ refereert aan de crowdfund actie, het is in de katholieke kringen waarin zij zich beweegt een traditie voorafgaand aan de maaltijd elkaar de hand te geven en de liefde door te geven.
Dat ze een geroutineerde muzikante is hoor je af aan de nummers, haar zang, het gitaar spel, en de composities daar is niets mis mee. Vanaf het eerste nummer hoor je de blues passie. Het spat eraf. Een negental eigen composities en drie van andere componisten; Percy Mayields (Danger Zone), Kent Theakers (Creaking Pines) en John Fogerty’s (A Hundred And Ten In The Shade) die wellicht bij sommige een belletje doet rinkelen.

De cd opent met Happy As Hell, waar ze duidelijk maakt vrede te hebben met de situatie als ze maar haar muziek kan blijven maken. The Golden Rule, “it costs nothing to be kind”, een fijn nummer gebaseerd op een sterk akoestisch gitaarritme met fijn steelgitaar werk. Met Watch Me gooit ze er een lekkere bluesstamper uit. Vol fijn gitaarwerk, overgaand in John Foggerty’s A Hundred And Ten In The Shade. Mooi gedreven met gevoel en passie voor het voetlicht gebracht. Een heel scala aan gitaarkunsten gebruikt ze in dit nummer, de lapsteel, elektrisch National Folkstar en bas om haar veelzijdigheid nog maar eens te benadrukken. Na deze prachtige uitvoering volgt het gevoelige Crying A River For You waar ze haar zangtalent nog maar eens aanroert.
Percy Mayfield’s Danger Zone, tovert ze om in een bijzondere uitvoering, zichzelf begeleidend met alleen de basgitaar. De song is uit 1968 maar de tekst staat nog steeds als een huis. Om er met Find Some Freedom een gospel track uit te gooien dat het niet allemaal slecht is op de wereld. De klasse als artiest laat ze volledig horen in Creaking Pines, de droeve sfeer die dit nummer oproept komt echt over. De cd sluit af met Drift Away een nummer dat ze schreef met Matt Andersen die andere grote Canadese singer-songwriter.

Suzie Vinnick, alom gewaardeerd in Canada getuige al haar prijzen, laat op deze cd horen inderdaad de top muzikante te zijn die al die prijzen rechtvaardigt.

01. Happy As Hell
02. The Golden Rule