Suzanne Jarvie – In The Clear
Format: CD –  Digital / Label: Wolfe Island Records – Continental Record Services
Releasedatum: 22 januari 2019

Tekst: Ella-Milou Quist

De Canadese singer-songwriter Suzanne Jarvie was acht jaar geleden nog werkzaam als advocate en was, en is nog steeds, moeder van vier kinderen. Toen haar oudste zoon in 2011 na een ongeluk in coma raakte en ze vreesde voor zijn leven, is ze liedjes gaan schrijven en zingen. (Haar zoon overleefde het ongeval overigens en ontwaakte uit zijn coma). Eind 2014 debuteerde Jarvie succesvol met ‘Spiral Road’.
Het heeft even geduurd, maar nu is ze terug met haar tweede plaat ‘In The Clear’.

Opnieuw neemt de Canadese je, net als op haar debuut, mee in haar rollercoaster van emoties en weet vanaf de eerste noot al te raken. Ze is een geboren verhalenverteller en je gelooft haar meteen. Haar teksten en haar van emotie vervulde zangstem komen direct binnen, grijpen je bij de strot en laten je niet meer los. De melancholische roots/country melodieën versterken dit effect nog eens. Haar muziek is puur en komt regelrecht uit het hart.

Evenals op haar eerste cd werkt Jarvie ook nu weer samen met multi-instrumentalist en producer Hugh Christopher Brown. Een slimme zet want Brown weet feilloos haar mooie doorleefde stem en prachtige teksten te omlijsten met sterke arrangementen en een heel scala aan instrumenten (akoestische en elektrische gitaar, dobro, mandoline, piano, bas, viool, blazers) die stuk voor stuk iets toevoegen. Hij heeft, samen met Suzanne, een schitterend uitgestrekt landschap aan klanken en kleuren weten te creëren. Bovendien zorgt de heldere, open productie ervoor dat alles perfect in balans is, het klopt allemaal als een bus.

Suzanne had groot gelijk toen ze haar toga aan de wilgen hing om haar droom te verwezenlijken. Ze is een singer-songwriter in hart en nieren en weet met ‘In The Clear’ een nog sterkere plaat af te leveren dan voorganger ‘Spiral Road’. Haar teksten gaan nog dieper, haar zangkwaliteiten zijn duidelijk gegroeid en haar muziek is nog intenser. Ze weet met haar wonderschone luisterliedjes tot tranen toe te roeren.

Tracklist
01. Headless Rider
02. Carpenter Bay