Recensie: SUiT – The Girl, The God, The Rush

SUiT – The Girl, The God, The Rush
Format: CD – Digital / Label: Time Zone Records
Releasedatum: 9 maart 2018

Een muzikant die in de huidige tijd met rockmuziek voet aan de grond wil krijgen in Nederland heeft het niet makkelijk. In de door hip hop en dance gedomineerde Nederlandse radio is er weinig ruimte voor deze muziekstroom. Als muzikant heb je een paar opties of je blijft ploeteren in de marge of zoekt een publiek die nog wel naar de steviger muziek komt luisteren. Nederlandstalige rock, zoals van Normaal, BZN en dergelijke, of je zoekt het in wat wel populair is zoals Kensington, Novastar. Voor dit laatste heeft SUiT gekozen.

SUit is een Duits/Nederlands gezelschap, opgeleid op de rock academie in Tilburg en Mannheim. De band bestaat uit Lex Brown (vocalen/gitarist), Rutger Martens (gitarist/vocalen), Ivo Schot (bassist/vocalen) en Stefan Wandel (drummer). En zoals gezegd opereert SUiT in het straatje Novastar, Kensington, Starsailor. Slow voortkabbelende popmuziek die zo op het oog nergens spannend wordt.

‘The Girl, The God, The Rush’ opent erg liefelijk met de titeltrack en daarna de single Robot Sweat. Het wordt voor het eerst spannend met Shifting Dunes en zeker met When She Speaks. Met dit aan Triggerfinger refererend nummer komt er eindelijk wat spice in de nummers. Om vervolgens weer gas terug te nemen met het mooie Water My Friend. Wat volgt zijn nummers in het eerdere stramien, low tot midtempo nummers met een zweverige onderlaag met goede zang, een sterk punt van SUit. Maar deze zang zorgt er ook voor dat er geen spark, geen vuur in zit en dat is jammer.

Het moet gezegd er wordt niet slecht gemusiceerd op de cd, maar ik vraag me af of nummers in dit tempo live het publiek op de banken gaat brengen. Al met al een verdienstelijke debuut, maar beklijven doet het niet.

01. The Girl, The God, The Rush
02. Robot Sweat
03. Shifting Dunes