Recensie: Sugar Brown – Sugar Brown’s Sad Day

Sugar Brown - Sugar Brown's Sad Day

Sugar Brown – Sugar Brown’s Sad Day
Eigen beheer. 4 maart 2014

Cosmox.nl, BluesCD’s online bestellen

Tekst: Patrick Struijker Boudier (http://twitter.com/p_okee)

Alsof je in een tijdmachine stapt, je belandt in de Chess-studio medio jaren vijftig en vervolgens getuige bent van opnames vol authentieke Chicago blues. Zo klinkt Sugar Brown’s Sad Day. Toch is het een release uit 2014. Elk van de 15 nummers werd live opgenomen op een full track mono bandrecorder waardoor elke song een old-school geluid heeft, vergelijkbaar met de Chessopnames in de jaren vijftig. Een zeldzaam mooie plaat.

Sugar Brown (Bowling Green, Ohio) werd geboren als Ken Chester Kawashima als zoon van een Japanse vader en een Koreaanse moeder. Beiden emigreerden naar de USA midden jaren zestig. Brown, nu woonachtig in Toronto, Canada, won de 2013 Toronto Blues Society Talent Search. Zijn gitaarspel is een mengsel van jaren vijftig Texas countrymuziek, vroeg elektrische Chicago blues en Mississippi blues. Browns bluesharpspel verraadt de invloed van onder meer Little Walter.

Sugar Brown’s Sad Day komt 4 maart 2014 uit en werd opgenomen en geproduceerd door ‘bluesharpmaster’ Bharat Rajakumar die ook meespeelt op de plaat. Ook de Canadese harmonicaspeler Ben Caissie laat letterlijk van zich horen op deze release. Een aantal nummers op de cd handelen over de dood van Browns vader, zoals Sad Day, Grim Reaper en 2 O’clock. Het zijn droefgeestige en persoonlijke songs waar de emotie uit elke noot druipt, ondersteund door een snijdende bluesharp. Vooral 2 O’clock scheurt en brandt door de kale muzikale begeleiding. Slechts met de klagende zang van Brown, de snerpende mondharmonica en af en toe wat footstumping heeft de hele song KIPPENVEL in grote letters eroverheen geschreven.

Maar ook de overige nummers maken grote indruk. Fishman’s Blues (aka Pickin’ The Blues) is een instrumental die smerig gitaarwerk bevat. Before The Law echoot Not Fade Away, Act Like You Love Me brandt bijzonder prettig een gat in mijn speakers, terwijl Volcano Woman en It Hurts Me Too blues klaagzangen in optima forma zijn. Hook-a-Boogie tapt uit een iets vrolijker vaatje door zijn opzwepende ritme en snijdende slide. Run, Run, Run krijgt zo’n grondige blues makeover dat het nauwelijks nog te herkennen als een cover van The Velvet Underground. John Henry en What Are We Gonna Do sleuren, scheuren en snijden ook al zo lekker, terwijl de versie van Rollin’ and Tumblin’ er zowaar in slaagt iets nieuws toe te voegen aan een nummer dat inmiddels behoorlijk uitgekauwd is. Boogie For Fuji sluit deze kippenvelplaat af met wederom emotie die uit elke toon gutst.

Sugar Brown’s Sad Day is een zeldzaam mooie plaat. Blues in de stijl van Chess medio jaren vijftig met snijdende bluesharp en zang. Kippenvel.

1. Fishman’s Blues (aka Pickin’ The Blues)
2. Before The Law